דף הבית » דיור מוגן » מסלולי תשלום בדיור המוגן

מסלולי תשלום בדיור המוגן

אדם אשר הגיע לגיל השלישי ומחפש בית מגורים חדש ותומך, אחת האפשרויות הנוחות יותר עבורו הוא לשהות בדיור מוגן. בדיור מוגן יוכל הקשיש ליהנות מעצמאות מקסימאלית, תוך שהוא נמצא תחת סביבה מבקרת ומאובטחת.

דיור מוגן

דיור מוגן הינו מתחם למגורי קשישים. בדיור המוגן, נהנים הם מדירות חדר- חדר וחצי מאובזרות, עם מטבח, חדר שינה וחדר אמבטיה. במסגרת השהייה בדיור המוגן, מקבלים הקשישים ארוחות מגוונות ונהנים הם מפעילויות חברתיות ותרבותיות. הקשישים אינם צריכים לדאוג לתחזוקה ולניקיון הדירות, צוות המקום עושה זאת. הם פשוט יכולים ליהנות ממרחב המחיה שלהם ומעצמאות מלאה. לצד הדירות, ממוקמים חדר אוכל, קפיטריה, בריכה, חדר כושר, חדרי חוגים ופינות ישיבה.

מה שמייחד את הדיור המוגן על פני דיור רגיל, היא המסגרת התומכת והמסייעת, אשר כוללת צוות רפואי וצוות פרא- רפואי, מטפלים סיעודיים, אחים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ועוד. לביטחון הקשישים, מותקנים בחדרי המגורים לחצני מצוקה לעיתות חירום, המאפשרים תמיכה והגנה 24 שעות, בכל יום, בכל לילה ובכל שעה.

עלות השהייה בדיור המוגן

לציבור הקשישים, מוצעות עשרות דירות כחלק ממסגרת הדיור המוגן. דבר זה מאפשר לדייר המיועד ולבני משפחתו לבחור בהקפדה את המקום, זאת בהתאם להפעלת מכלול השיקולים בבחירת דיור מוגן. ישנן דירות השייכות למגזר הפרטי, וישנן כאלו המשתייכות למגזר הציבורי. ברוב המקרים, הדירות השייכות למגזר הפרטי נחשבות יוקרתיות יותר, ומחיר השהות בדיור המוגן- גבוה יותר ויכול להגיע ל12,000 שקלים בחודש, מבלי לחשב את תשלום הפיקדון החודשי.

מרכיבי התשלום בדיור המוגן

ברוב המסגרות, קשיש אשר מעוניין להתגורר במתחם הדיור המוגן, צריך לשלם על כל המרכיבים הבאים או את חלקם, בהתאם להסכם ולתנאים המקובלים בדיור המוגן:

  • תשלום חודשי קבוע – המכסה את עלות השהייה (מעין דמי שכירות) יחד עם התמיכה הרפואית והנפשית הבסיסית, הארוחות וההווי החברתי.
  • פיקדון חד פעמי (מוכר גם כעירבון)- סכום גבוה ראשוני, המוחזר למוטבים או ליורשים בסיום החוזה עם הקשיש בניכוי דמי שחיקה הנעים בין 2% ל-3% למשך תקופה של 10-12 שנים.
  • דמי כניסה (או דמי רישום) חד פעמיים אשר אינם מוחזרים לקשיש.
  • דמי אחזקה חודשיים או שנתיים הכוללים בתוכם חלק יחסי של הוצאות חשמל, ארנונה, מים, תיקונים והוצאות שוטפות נוספות.
  • תשלום על שירותים מורחבים שאינם ניתנים בסל השירותים הבסיסי, כגון: כביסה, טיולים, ניקיון ועוד.
  • לקשישים אשר מאושפזים במחלקות שיקומיות או סיעודיות, נוסף תשלום לכיסוי הוצאות אלו.

דיור מוגן – מסלולי תשלום

בפני הקשיש ובני משפחתו, עומדים מספר מסלולים באמצעותם יכולים הם לשלם על השהייה בדיור המוגן. תשלום זה כולל את מרבית המרכיבים שהוזכרו לעיל. להלן מסלולי התשלום העיקריים:

  • מסלול השכירות חודשית- מסלול זה, דומה למצב של השכרת דירה לצרכי מגורים. במסגרת מסלול זה, משלם הקשיש תעריף חודשי הנע בין 7,000 ל-18,000 שקלים. דמי השכירות החודשית, מושפעים מגורמים שונים כגון: מיקום הדיור המוגן, השתייכותו לזרם הפרטי או הציבורי, מגוון השירותים וההטבות הניתנות בדיור המוגן ועוד. קשיש אשר בוחר לשלם במסלול השכירות החודשית, אינו מחויב בדמי פיקדון, דמי כניסה ודמי אחזקה.
  • מסלול הפיקדון- במסגרת מסלול הפיקדון, משלם הקשיש סכום פיקדון גבוה וחד פעמי העומד על 130,000 שקלים בממוצע. פיקדון זה מקנה לקשיש זכות מגורים בדירה החדשה, והדירה נחשבת כשלו. מלבד דמי הפיקדון, משלם הקשיש גם דמי אחזקה. יש באפשרות הקשיש להחזיר את הדירה ולקבל את דמי הפיקדון, אבל אלו, יוחזרו לקשיש לאחר ניכוי דמי שחיקה אשר נעים בין 2% ל-3%. בדרך כלל, ניתן לצמצם את סכום הפיקדון החד פעמי, תמורת העלאת דמי האחזקה.
  • מסלול משולב – כשמו כן הוא, מסלול אשר מחייב את הקשיש לשלם כ-50% מסכום הפיקדון המקובל, יחד עם תשלום חודשי קבוע (סכום אשר נמוך באופן יחסי מאשר ערכו במסגרת מסלול השכירות החודשית). דמי האחזקה אינם כלולים בדמי הפיקדון, ועל דמי הפיקדון תחול שחיקה מהירה של 2% לחודש + מע"מ.
  • מסלול הרכישה- מסלול זה מקובל בעיקר בחו"ל, והוא מאפשר רכישה של הדירה ורישומה בטאבו על שמו של הקשיש. במסגרת מסלול זה, משלם הקשיש דמי אחזקה חודשיים, גם אם אין הוא מתגורר בה.

בשונה מבית אבות, למשל, עלות השהייה בדיור המוגן, מוטלת כולה על הקשיש ובני משפחתו. עד היום, למרות הצעות חוק חוזרות ונשנות, לא הייתה רגולציה או רשות מפקחת על מסגרות הדיור המוגן, ולכן, התעריפים שנקבעו יכלו להיות שרירותיים בלבד, מבלי שניתן לפקח עליהם, ולהבטיח את השמירה על כספיהם של הקשישים. לאחרונה, כנסת ישראל העבירה את חוק דיור מוגן החדש אשר מסדיר את התנאים הללו בחוק ומאפשר שמירה על זכויות הדיירים.

 

אולי יעניין אותך גם:

"80 וארבע" – הכירו את הפרויקט שמחבר בין פעוטות לדיירי בתי אבות

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר