דף הבית » פסק דין: מגורים בבית אבות אינם שוללים כשלעצמם זכאות לגמלת סיעוד

פסק דין: מגורים בבית אבות אינם שוללים כשלעצמם זכאות לגמלת סיעוד

בית אבות גמלת סיעודלראשונה, נקבע בהליך משפטי בבית הדין הארצי לעבודה, כי מחייה בבית אבות, אינם פוגעת כשלעצמה בזכאות לקבלת גמלת סיעוד. תקדים משפטי זה מהווה חידוש בתחום אשר משנה בצורה ניכרת את מדיניות המוסד לביטוח לאומי בכל הנוגע למתן גמלאות סיעוד למוסדות שונים על אגפיהם.

טענות הצדדים בערעור

תחילתו של הערעור הוא בקביעה של המוסד לביטוח לאומי, אשר החליט לשלול מקשישה את גמלת הסיעוד שניתנה לה, לאחר שעברה להתגורר בבית אבות, שנמצא בפיקוח של משרד הרווחה.

המוסד לביטוח לאומי טען בערעור כי לאור פרשנות סעיף 223 לחוק הביטוח הלאומי, מוסד סיעודי הינו מוסד סיעודי או מחלקה סיעודית שמחזיקים או מטפלים באנשים שזקוקים לטיפול או לתשושי נפש. ועל כן לטענתם, בית יוליאנה, דהיינו בית האבות בו שוהה הקשישה הינו עולה בגדר "מוסד סיעודי" אשר פורט בחוק ולכן על פי הנחיות סעיף 227(א) לאותו חוק, היא אינה זכאית לגמלת סיעוד מכיוון שהיא אינה עומדת בתנאי הזכאות.

מנגד טענה הקשישה כי אין לראותה כמי שחיה במוסד סיעודי או במחלקה סיעודית ובשל כך אין לשלול ממנה את גמלת הסיעוד. הקשישה תמכה בטענה זו על ידי הסבר על מבנה בית האבות בו היא שוכנת. באותו מקום הקשישה התגוררה באגף התמיכה ולא באגף הסיעודי. בין האגפים ישנם הבדלים רבים מבחינה התנהגותית וטיפולית ועל כן אין לראותה (באגף זה) כשוכנת ב"מוסד סיעודי" ולכן בשל כך יש להעניק לה את הגמלה.

החלטת בית הדין הארצי לעבודה

בית הדין הארצי (בהרכב שלושה שופטים ונציגי עובדים ומעבידים) קיבל את הערעור וקבע כי החלטת המוסד לביטוח לאומי לשלול (בדיעבד) מן הקשישה את גמלת הסיעוד הינה שגויה. בית הדין נימק את קביעתו על ידי ההסבר כי בית אבות ייחשב כ"מוסד סיעודי" כאשר חלק גדול מן השוהים בו הינם זקוקים לסיעוד או שהם תשושי נפש. אבל עם זאת אין להיכנס להגדרות מכלילות ופשטניות. לא כל בית אבות הקיים בישראל עונה באופן אוטומטי על הגדרת "מוסד סיעודי".

כיום מבחינה עובדתית ניתן למצוא אוכלוסיות רבות שאינם עונות על תנאי התלות אשר מגדירים אותם כסיעודיים ועל כן אין לסווגם ככאלה. בית הדין מדגיש כי כאשר בית אבות מפוקח על ידי משרד הרווחה ניתן לשקול את שלילת גמלת הסיעוד מן הדיירים במקרה  שההחלטה גם תיבחן לאור בית המשפט וקביעת המוסד לביטוח לאומי.

הביקורת על מדיניות המוסד לביטוח לאומי

תקנות המוסד לביטוח לאומי, מפרידות במפורש בין בית אבות לבין מחלקה סיעודית מבחינת מתן רישיונות ואבחנות נוספות. לאור כך, בית הדין מבקר את מדיניות המוסד לביטוח לאומי כיום, וקובע כי אין לאשר קו זה, אשר מביא לשלילה גורפת של כל זכאות לגמת סיעוד של ציבור מבוטחים שנמצאים בבתי אבות בפיקוח מוסד הרווחה. למעשה יש לבחון כל מקרה לגופו האם באמת מדובר במוסד או במחלקה סיעודית.

השלכות עתידיות ופרקטיות מפסיקת בית הדין

אם נרצה לנתח את ההשלכות העולות מהכרעת בית הדין ניתן להסיק כי מגורים בבית אבות אשר נמצא בפיקוח של משרד הרווחה יכולים לשלול זכאות לקבלת גמלת סיעוד אך לא בכל מקרה. לשם החלטה מושכלת יש לבחון באופן פרטני את מכלול הנתונים והנסיבות בהן הקשיש או הקשישה שוהים ועל פיהם להחליט האם הוא עולה בגדר מחלקה סיעודית או לא. רק במידה ויוכח על פי הסעיף בצירוף העובדות כי אכן הקשיש שוהה ב"מקום סיעודי", ניתן יהיה לשלול ממנו את קבלת הקצבה בהתאם להוראות החוק.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר