דף הבית » מהן אפשרויות המימון של בית אבות?

מהן אפשרויות המימון של בית אבות?

עלות השהות והטיפול שמקבלים בבתי האבות עשויה להיות גבוהה. לכאורה, רק אנשים בעלי אמצעים יוכלו לממן את העלות הכרוכה במעבר לבית האבות, אך המציאות פחות חד משמעית. זאת, מכיוון שיש כמה וכמה כמה דרכים שיכולים לאפשר את מימון המעבר לבית האבות. חלק מהדרכים הללו יוכל להתאים גם למעוטי אמצעים או למי שרוצה לממן את המעבר בלי למכור את הבית או לשבור תוכנית חיסכון.

מימון ממקורות עצמיים

בתי אבות ניתן לחלק לסוגים שונים. יש בתי אבות שיקומיים וסיעודיים ויש גם בתי אבות לעצמאיים. כאשר מדובר באדם או בזוג שרוצים לעבור לבית אבות לעצמאיים או לדיור מוגן, הרי שהמימון יוכל  להתבסס על מקורות עצמיים. המקורות העצמאיים צריכים לאפשר תשלום ראשוני וגבוה למדי שמכונה פיקדון (יכול להגיע למאות אלפי שקלים) וכן תשלום חודשי קבוע.

כיצד ניתן לממן זאת? יש כמה אפשרויות. אפשרות אחת היא למכור את דירת המגורים או הבית, לצורך תשלום הפיקדון וכדי לממן גם תקופת שהות ארוכה. יש גם אפשרות למכור ניירות ערך וכן אפשר גם להשכיר את הדירה (פתרון שיכול לכסות את ההוצאות החודשיות או לפחות חלק מהעלות החודשית).

אפשר גם למשוך קופת גמל, לפדות פיצויי פיטורין, לשבור תוכנית חיסכון. במידה ומקורות עצמיים אינם קיימים או אינם מספקים או כאשר לא רוצים למכור את הבית (מעדיפים להוריש לילדים), אפשר להיעזר בהלוואות.

מימון באמצעות הלוואות

במידה ויש מקורות עצמאיים חלקיים ודרושה השלמה, אפשר בהחלט להגיש בקשה להלוואה בנקאית רגילה. כאשר נחוץ סכום יותר משמעותי, כאשר רוצים להימנע ממכירת הדירה ורוצים לממן את הפיקדון הכרוך במעבר לדיור מוגן או לבית אבות קיים מכשיר פיננסי שנקרא – "משכנתא הפוכה".

באופן כללי, משכנתא הפוכה מאפשרת לקבל סכום ניכר של כסף בתמורה לרישום שעבוד על הדירה (ללא העברת בעלות). ניתן לקבל עד חמישים אחוז משווי הדירה ללא כל צורך בערבים וללא החזר חודשי.

לאחר שתקופת המגורים בבית האבות מסתיימת ומה שנפוץ יותר – כאשר הקשיש הולך לעולמו, רק אז מגיע מועד פירעון ההלוואה. בשלב זה יכולים היורשים להחליט האם למכור את הבית ולהחזיר את המשכנתא או להשאיר את הבית ולהחזיר את המשכנתא ממקורות אחרים.

מימון באמצעות סיוע מהמדינה

כאשר רוצים לממן מעבר לבית אבות ואין אפשרות לממן זאת על ידי מקורות עצמאיים או הלוואות  ניתן בהחלט לבקש סיוע מהמדינה. הסיוע הזה מתאים מצד אחד לקשישים סיעודיים או כאלה שהינם תשושי נפש אך במצבים מסוימים ניתן גם להגיש בקשה למגורים בבית אבות לעצמאים.

עבור תשושי הנפש או הסיעודיים ניתן להגיש בקשה למשרד הבריאות בתהליך שנקרא קבלת "קוד". זהו למעשה קוד אשפוז במוסד טיפולי, והמדינה לוקחת על עצמה את מרבית העלות של השהות בבית האבות או במוסד הגריאטרי. עבור עצמאיים או תשושים, יש אפשרות להיעזר ברשויות הרווחה לצורך קליטה בבתי אבות שאינם סיעודיים או גריאטריים.

מימון באמצעות ביטוח סיעודי

עבור תשושי נפש, סיעודיים, סיעודיים מורכבים, האפשרות לעבור לבית אבות יכולה להיעשות גם במימון ביטוח סיעודי. ביטוחים סיעודיים כוללים תקרת מימון למסלול של מגורים בבית (מימון עובד זר) או לחילופין – מימון השהות, המגורים והטיפול בבית אבות.

ביטוח סיעודי יכול להיות מוצר ביטוחי שנרכש באופן עצמאי ולעיתים זהו ביטוח שנרכש על ידי מעסיק (ביטוח קבוצתי). יש גם כאלה שרכשו ביטוח סיעודי דרך קופות החולים (ביטוחים משלימים). יש להגיש תביעה לחברת הביטוח ואם יתקבל אישור  – המימון יועבר ישירות לבית האבות מדי חודש בחודשו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר