דף הבית » בתי אבות » מדריך לחיפוש בית אבות סיעודי

מדריך לחיפוש בית אבות סיעודי

מרגישים כי הגיע הזמן לחפש עבור בן המשפחה שלכם, מסגרת דיור שתיטיב עימו? בית אבות סיעודי הוא אחד האפשרויות. ההחלטה איזה בית אבות סיעודי יתאים לבן המשפחה, היא החלטה המורכבת ממספר גורמים, אשר רק הכרות מקסימאלית איתם, תוכל לסייע לכם בעת החיפוש.

במאמר זה נסקור מהו בית אבות סיעודי ואילו שירותים הוא מספק, ונגדיר מספר קריטריונים חשובים אליהם יש לשים לב בעת חיפוש בית אבות סיעודי.

מהו בית אבות סיעודי?

בית אבות סיעודי הוא מסגרת דיור המיועדת לקשישים המוגדרים כסיעודיים על פי מבחן התלות (מבחן ADL). מבחן זה בוחן את יכולת הקשיש לתפקד באופן יומיומי בפעולות סדירות כגון: אכילה, שתייה, רחצה, התלבשות, קימה, ניידות, עשיית צרכים וכדומה. קשיש אשר נמצא כי הוא זקוק לסיוע בחלק מפעולות אלו, נחשב קשיש סיעודי אשר יכול להשתמש בשירותיו של בית אבות סיעודי.

אילו שירותים ניתנים במסגרת בית אבות סיעודי?

בהתאם להגדרת מצבו הסיעודי של הקשיש, בית אבות סיעודי ממונה על טיפול בקשיש, השגחה רפואית צמודה וסיוע בביצוע פעולות יומיומיות.

על כן, במסגרת השהייה של הקשיש בבית אבות, הוא זכאי לקבל שירות וליווי רפואי, גישה לשירותי חירום ולחצני מצוקה, אבחון וליווי פסיכולוגי, טיפולים משלימים, פעילויות חברתיות, תרבות ובידור, שירותים סוציאליים, שירותי ניקיון ואחזקה של מגורי הקשיש, ליווי תזונתי, שלוש ארוחות ביום וארוחות ביניים, שירותי כביסה, קניית תרופות, חדר כושר וכן הלאה.

לא בכל בית אבות סיעודי ניתנים כלל שירותים לאו. ישנם שירותים הניתנים כחלק מהגדרת המוסד עצמו, וישנם שירותים הניתנים בתוספת תשלום.

מתי להתחיל לחפש בית אבות סיעודי?

מיד כאשר חשים בהרעה במצבו הבריאותי של הקשיש, או כאשר בני משפחתו של הקשיש מרגישים כי אין ביכולתם הפיזית או הנפשית, להשגיח על הקשיש, זהו הזמן לחפש בית אבות סיעודי. לא מומלץ להתעכב עם תהליך החיפוש, כיוון ועיכוב עלול להוביל לבחירת בית אבות סיעודי מתוך לחץ ולא מתוך בחינה ובחירה מושכלת.

לפני שמחפשים בית אבות סיעודי, חשוב לדבר עם הקשיש בן המשפחה, כל עוד הוא צלול ומבין, על מנת לקבל החלטה משותפת. בשיחה זו יש להסביר לקשיש בעדינות את המניעים למעבר לבית האבות, ולהקפיד כי הוא מבין שהפעולה נעשית על מנת שניתן יהיה להשגיח ולטפל בו בצורה הטובה והאוהבת ביותר.

במידת האפשר, כדאי לשתף את הקשיש בתהליך החיפוש ואולי אף להגיע יחד אליו למספר בתי אבות, על מנת שיוכל אף להביע דעתו עליהם.

על מה מומלץ לשים לב בעת חיפוש בית אבות סיעודי?

  • רישיון – יש להקפיד ולבקש מבית האבות להציג רישיון להפעלת בית אבות, ורישיון ממשרד הבריאות כי הצוות המטפל מוסמך לתת טיפול סיעודי. בנוסף, יש לבדוק האם בית האבות נמצא במסגרת פיקוח על בתי אבות המתבצע על ידי המשרד הרווחה. כמו כן, מומלץ להתרשם האם בית האבות נמצא בבעלות ממשלתית, ציבורית או פרטית.
  • אנשי צוות – בית אבות סיעודי חייב להעסיק אם בית, אחיות סיעודיות ועובדת סוציאלית. ישנם בתי אבות אשר מעסיקים, בין השאר, גם עובדים מקצועיים המספקים שירותים שונים לקשישים השוהים, למשל: פיזיותרפיסטים, תזונאים, מרפאים בעיסוק, פסיכולוגי ועוד. בנוסף, בית האבות מעסיק גם צוות רפואי מגוון האמון על הטיפול בקשיש.
  • אוכלוסייה – על מנת שהקשיש יוכל לשהות בבית האבות הסיעודי ולהרגיש בנוח, חשוב לבחון את סוג האוכלוסייה במקום, כגון: טווח גילאים , שפה מדוברת, מעמד אקונומי, כמות דיירים וכיוצא בזה.
  • פעילויות חברתיות – בית אבות סיעודי טוב, הוא בית אבות אשר דואג להעסיק את לקוחותיו במשך רוב שעות היממה באמצעות פעילויות תרבותיות שונות, חוגים, טיולים וסדנאות.
  • מיקום – הן עבור בני המשפחה והן עבור הקשיש, מיקומו של בית האבות הוא קריטריון חשוב להחלטה, ועל כן יש לבחון האם בית האבות קרוב למגורי בני המשפחה, האם הוא סמוך למרכזי קניות, תחבורה ציבורית, שירותים רפואיים או אחרים.
  • עלות – מכיוון שגמלת סיעוד הניתנת על ידי הביטוח הלאומי, אינה מכסה את השהייה בבית אבות סיעודי, על בני משפחת הקשיש לדאוג לתשלום באופן עצמאי. לעיתים ניתן לקבל סיוע כספי ממשרד הבריאות בהתאם לעמידה בתנאים שנקבעו מראש.

בין השאר, כדאי לבחון קריטריונים נוספים כגון גודל החדרים וכמות הדיירים השוהים בהם, שירותי אבטחה ובטיחות קיימים, אופן האחזקה והניקיון של המקום, קיום מיזוג אוויר, חדר כושר ופינוקים נוספים, שעות הביקור של בני המשפחה, טיב המזון וזמני ארוחות, שירותי טלפוניה ועוד.

מכיוון שהקריטריונים כה רבים, כדאי להגיע ולבקר בבית האבות בשעות שונות, ולעיתים, מבלי להתריע על כך מראש. מומלץ אף להתייעץ עם מומחים בתחום או עם קרובים או בני משפחה אשר כבר שוהים בבית אבות סיעודי.

אולי יעניין אותך גם:

בית אבות הדר כרכור – המקום האולטימטיבי לקשישים סיעודיים ותשושי נפש

מהו בין המצב המשפחתי של ההורה לבין הבחירה בדיור מוגן או בבית אבות?

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר