דף הבית » בתי אבות » פיקוח על בתי אבות

פיקוח על בתי אבות

כאשר ניגשים לבחור בית אבות במדינת ישראל, הדבר הראשון אותו יש לבדוק הינו האם לבית האבות ישנו רישיון מטעמו של משרד הרווחה. במדינת ישראל, כל בית אבות מחויב להחזיק רישיון מטעם משרד הרווחה, המאפשר לו לפעול כבית אבות. למעשה, משרד הרווחה הינו הגוף אשר מפקח על כל פעילות בתי האבות. כחלק מהיותה של מדינת ישראל מדינה מתוקנת, היא דואגת לשלומה של כלל אזרחיה, גם על אלו אשר גרים במעונות, מוסדות ובתי אבות.

מטרת הפיקוח על בתי אבות

לפיקוח על בתי אבות במדינת ישראל ישנם מספר תפקידים חשובים, המרכזים למעשה את המטרות ואת ההתנהלות בתוך בתי האבות לרווחתם של תושבי המקום:

א. הנפקה של רישיון לניהול בית אבות

ב. דאגה לרמת החיים ולאיכות של בית האבות

ג. פיקוח וביקור שוטף בבתי האבות

ד. בדיקה של כוח האדם והעובדים במקום

ה. בדיקה של הציוד המצוי בית האבות ותקינותו

ו. סגירה של בתי אבות אשר פועלים ללא רישיון

ז. סיוע לקשישים בקבלת זכאות להשתכנות בבתי אבות, תוך מתן עזרה כלכלית לנזקקים

הפיקוח, אשר מוגן בחוק המעונות של מדינת ישראל, מיועד להגן על הקשישים ועל התנהלות בית האבות בו הם דרים, תוך דאגה לתנאי היגיינה, טיפול סיעודי ועזרה במקום.

כחלק מהתפקיד של משרד העבודה והרווחה, הינו לרדת אל כל הפרטים והאלמנטים הקטנים בהתנהלות היומיומית בבית האבות. כדוגמא, מהי ההשכלה של העובדים במקום, מהי כמות העובדים ביחס אל הקשישים הדרים במקום ומהן המחלקות השונות בבית האבות. בנוסף לכך, ישנו דגש עצום על כל המכשור הרפואי והציוד בו משתמשים בבית האבות, עד לרמה של תרופות, חיתולים, מוצרי רחצה ועוד.

כמו כן, משרד העבודה והרווחה דואג לפקח ולהתוות את האלמנטים החברתיים המתקיימים במקום, כמו חוגים, פעילויות וריפוי בעיסוק. לכל בית אבות ישנם תקנים שונים, בהתאם לאופי ולמחלקות השונות שבמקום. ישנם בתי אבות בהן יש צורך במחלקת תשושי נפש ועל כן, יהיו תקנים לגבי התנהלות מול תשושי נפש.

למשרד העבודה והרווחה ישנם מפקחים אשר הוכשרו במיוחד לטיפול בפיקוח על מעונות ועל בתי אבות, תוך ביקור תדיר במקומות אלו, שיחה עם העובדים, דרי המקום, בדיקה של כל האלמנטים המצויים בבית האבות, בדיקה של הניקיון והאחזקה, הטיפולים, השירות המקצועי והרפואי אשר ניתן לשוהים בבית האבות, ללא יוצא מן הכלל.

החשיבות שבפיקוח על בתי אבות

ישנה חשיבות גבוהה מאוד לפיקוח על בתי אבות. כחלק מתפקידם של בתי אבות הינו לדאוג לשוהים במקום, בין אם בטיפול רפואי ובין אם בטיפול נפשי ודגש על חיי חברה ופעילות במקום. ישנו צורך חשוב מאוד בשמירה על היגיינה של המקום ושל הדיירים, תדירות החלפת המצעים, הביגוד, המקלחות, האחזקה של המבנה וכמו גם התזונה אשר ניתנת במקום.

הפיקוח דואג לכך כי הקשישים במקום יזכו בחיים נאותים וימנעו מצבים של הזנחה או טיפול לא נכון. יחד עם זאת, ישנו צורך לבצע השוואה מסוימת בין כל בתי האבות בארץ ולהנהיג קו מנחה ואחיד לכולם.

לצערנו, ישנם בישראל בתי אבות אשר פועלים ללא רישיון של משרד העבודה והרווחה, אלא, אינם ניתנים לפיקוח ועל כן אין אפשרות לפקח אחר הנעשה שם ולדאוג לקשישים שמקום. חשוב מאוד, כי כאשר אתם מחליטים לבחור בבית אבות, לבדוק האם הוא פועל תחת רישיון או לא, מאחר וכל בית אבות אשר פועל ללא רישיון, עובר בעצם עבירה פלילית. להרחבה: שיקולים בבחירת בית אבות.

לקריאה באותו הנושא: בתי אבות סיעודיים בארץ

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר