דף הבית » בתי אבות » בית אבות לתשושי נפש

בית אבות לתשושי נפש

קשישים רבים מגיעים לקראת סוף חייהם למצב לא פשוט של דיכאון, בלבול, דמנציה, שיטיון וכיוצא באלה. מצב זה נותר באופן טבעי עקב מגבלות קוגניטיביות והוא מוגדר בפי כל- תשישות נפש. במאמר זה נסקור מהם המחלות והמצבים המוגדרים תחת תשישות נפש, ונציג את אחד הפתרונות האפשריים לקשישים אשר סובלים מהם- בית אבות לתשושי נפש.

קשיש תשוש נפש

קשיש תשוש נפש הוא אדם הסובל ממחלה כרונית המחמירה עם השנים ובאה לידי ביטוי בקשיים קוגניטיביים ונפשיים שחומרתם וקצב התקדמותם שונה מאדם לאדם, כגון: דיכאון, איבוד זיכרון, קשיי התמצאות בזמן, אבדן תיאבון, תוקפנות, פרנויה, קשיי התמצאות במקום, בלבול, שיפוט לקוי, אי יכולת ליצור קשרים חברתיים, הבעת חוסר עניין ועוד.

קשישים תשושי נפש, עשויים להתקשות בביצוע פעולות יום יומיות בסיסיות כמו אכילה, שתייה, רחצה, החלפת בגדים, עשיית צרכים וכדומה, אך הקושי העיקרי הוא תוצאותיהם של הסימפטומים שהוזכרו לעיל. המחלה הנפוצה ביותר המגדירה תשישות נפש היא מחלת אלצהיימר, שהיא ביטוי בולט של הדמנציה (שיטיון). קשישים הסובלים ממחלה זו, סובלים מאובדן זיכרון, בעיות שפה, קשיי התמצאות וזיהוי מקומות שבעבר היו מוכרים, חוסר מודעות ובלבול.

הערכתו של קשיש תשוש נפש מתבצעת באמצעות מספר כלים כמו מבחן מיני מנטל, מבחן ADL, מבחן השעון, ו- MSQ (בדיקת התמצאות בזמן ובמקום). באמצעות הערכות אלו, ניתן לבחון מהי דרגת המחלה ממנה סובל הקשיש, האם הוא מוגדר כתשוש או תשוש נפש ולאילו טיפולים רפואיים ונפשיים הוא זקוק.

בכלל המקרים, קשישים שהוגדרו כתשושי נפש זקוקים להשגחה מתמדת ומפקחת, יחד עם סיוע בביצוע פעולות יום יומיות, ולשם כך קיימים בתי אבות לתשושי נפש.

מהו בית אבות לתשושי נפש?

כמו כל בית אבות אחר המיועד למצב תפקודי מוגדר, גם בית אבות לתשושי נפש קיים עבור קשישים הזקוקים לסיוע בביצוע פעילויות יום יומיות. בית אבות לתשושי נפש, קיים על מנת לגשר על הפער שבין החיים העצמאיים בסביבתו המשפחתית של הקשיש ובין הקשיים הקוגניטיביים והפיזיים עמם הוא מתמודד. אחת המטרות העיקריות של בית אבות לתשושי נפש, היא לעודד אותם לפתח יכולות עצמאיות מחודשות, ככל שניתן.

כיום, מאכלסים את בתי האבות לתשושי נפש פחות מ-20% מכלל החולים. רובם הגדול יותר, חי בבית או בקרב בני משפחתו ומסתייע במטפל סיעודי או בסיוע המשפחה. בני משפחה אלו ודאי יעידו על כך שסיעוד קשיש תשוש נפש, אינו פשוט כלל ועיקר, ויש צורך ברור במסגרת חיצונית תומכת ומגוננת- בית אבות לתשושי נפש.

שירותים הניתנים בבית אבות לתשושי נפש

בית האבות לתשושי נפש מספק לקשישים מגוון שירותים, החל מאספקת מזון איכותי וכלה בטיפול סיעודי. בין השירותים אותם מקבל קשיש תשוש נפש מבית האבות: שירותי אחזקה וניקיון, תזונה ובריאות, טיפול פסיכולוגי, ריפוי בעיסוק ותרפיה באמצעות בעלי חיים או באומנות. בית האבות לתשושי נפש פועל ברישיון ונמצא תחת פיקוח על בתי אבות המתבצע על ידי משרד הרווחה.

שירותים נוספים הניתנים בבית אבות לתשושי נפש הינם: פעילויות תרבותיות וחברתיות, לחצני מצוקה, אספקת חשמל קבועה, טיפולים רפואיים ותרופתיים, סיוע בפעולות היום יום ובעיקר, שהייה בחדרים מאובטחים היטב, הנמצאים בהשגחה מתמדת תחת עיניהם הפקוחות של צוות בית האבות.

מימון בית אבות לתשושי נפש

שהייה חודשית בבית אבות לתשושי נפש, עשויה להגיע ל-20,000 שקלים, סכום שאינו מבוטל, ולא כל יד משגת אותו. עלות גבוהה זו, נובעת מההשגחה הצמודה והיום יומית ממנה נהנים הקשישים. במידת הצורך, אפשר לפנות למשרד הבריאות, להציג מסמכים רלוונטיים ולקבל קוד אשפוז, שמשמעו- השתתפות בעלות החודשית. אפשרויות נוספות למימון שהייה בבית אבות לתשושי נפש הן: משכנתא הפוכה, ביטוח סיעודי בחברות פרטיות והון עצמי.

לסיכום, בית אבות לתשושי נפש, הוא בית אבות המותאם לקשישים הסובלים ממחלות עצביות או קוגניטיביות, המקשות עליהם התנהלות יומיומית תקינה. בית האבות לתשושי נפש, משמש עבור הקשישים כמסגרת מגוננת ובטוחה. בין כתליו, מקבלים הם יחד אישי ותומך, יחד עם מילוי צרכיהם הבסיסים והאישיים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר