דף הבית » בעיות ולקויות שמיעה במבוגרים

בעיות ולקויות שמיעה במבוגרים

בעיות ולקויות שמיעה במבוגריםהגיל המבוגר מביא איתו לא מעט אתגרים עבור המבוגרים עצמם, כמו גם עבור הסובבים אותם. לצד בעיות בריאות רבות, שצצות להן בגילאים אלה, אפשר למצוא גם לקויות, שבחלקן עשויות להשפיע באופן משמעותי על הסובלים מהן. כך הן לקויות ובעיות השמיעה בקרב מבוגרים.

הדבר נפוץ מאד ומופיע בדרגות חומרה שונות. הסימנים הראשונים לו הוא קושי להבין את המדברים מסביב, ובמיוחד כשמדובר בסביבה רועשת, או במידה וישנם כמה דוברים באזור המשוחחים זה עם זה בו זמנית.

מבוגרים, הסובלים מבעיות ומלקויות שמיעה מתלוננים לא אחת כי הם שומעים היטב כשמדובר בדובר אחד לידם, אבל פחות כשישנם מספר דוברים, כפי שקורה במסעדות, בבתי קפה ואפילו בארוחות משפחתיות. הם מתלוננים שהדברים שנאמרים להם במצבים כאלה נשמעים מבולבלים, לא ברורים וכמעין מלמול.

המורכבות שבאיתור הבעיה

איתור הבעיה ולקות השמיעה עשוי להיות מורכב מאד עבור הסביבה. פעמים רבות מבוגרים מתביישים להודות בבעיה זו, חשים מבוכה בכך וכלל אינם משתפים את הסובבים אותם ואת בני משפחתם הקרובה בקשיים השמיעה שאותם הם חווים.

במקרים מסוימים, הם מתאמצים להסתיר זאת, עד לכדי התרחקות מהסביבה, מהחברים ומכל סיטואציה שבה יצטרכו להשתתף בשיחה ולהקשיב לדוברים. ישנם גם מבוגרים שלא מצליחים, בשל לקות השמיעה, להבין את דבריהם של הסובבים אותם ו"תופסים" זאת כחסרי עניין או באופן שהוא שגוי.

הסיבות לבעיות ולקויות השמיעה

הסיבות ללקות שמיעה ובעיות שמיעה בקרב מבוגרים קשורים להתנוונות במבנה האוזן הפנימית או בהתנוונות בעצב השמע. מדובר בתהליכי הזקנה הטבעיים, ולכן אלו הן בעיות נפוצות מאד בקרב מבוגרים. יחד עם זאת, ייתכנו גם מחלות באוזן החיצונית, בעור התוף או באוזן התיכונה וגם פגיעות שונות, כתוצאה מהצטברות נוזלים, דלקות אוזניים ועוד.

מרבית ליקויי השמיעה ובעיות השמיעה בקרב מבוגרים קשורות בעצב השמע ובאוזן הפנימית ומקורם בתהליך ההזדקנות הטבעי. ככל שמתבגרים, הסיכוי לסבול מבעיות אלו גבוה יותר. 33 אחוז מבני 65 ומעלה סובלים מבעיות ומליקויי שמיעה, בעוד ש – 80 אחוז מבני 85 ומעלה סובלים מכך.

במקרים מסוימים הסיבה ללקויות שמיעה אצל מבוגרים הוא חשיפה לרעש כלשהו. הדבר יכול להיות בשל חשיפתם למקור רעש עוצמתי במסגרת העבודה, במסגרת עיסוקם, או מכל סיבה אחרת שהיא.

החשיפה לרעשים חזקים מאד יכולה לגרום לפגיעה, אך ניתן למנוע אותה על ידי שימוש באוזניות מיוחדות או באטמים המגנים על האוזניים. מחלות למיניהן, כמו מחלות לב ומחלות כלי דם, משפיעות גם הן על השמיעה עצמה וגם סוגים שונים של תרופות ואורח חיים לא נכון, כזה הכולל למשל עישון.

כיצד מאבחנים לקויות שמיעה?

אבחון לקות השמיעה נעשה לרוב על ידי רופא אף אוזן גרון, המתמחה בכך. הרופא בודק האם אכן קיימים שינויים בשמיעה או מחלות כלשהן המעידות על ירידה בשמיעה. במקרים מסוימים מבצע הרופא בדיקות נוספות, הבוחנות את שיווי המשקל וכל זאת תוך התייחסות למצבו של המטופל, הפונה אליו, ולאור תלונותיו.

כמובן שגם עורכים בדיקת שמיעה ובדיקות מעמיקות יותר, בהתאם לצורך. במהלך בדיקת השמיעה משמיעים לנבדק מספר צלילים בתדרים שונים ובוחנים מהי העוצמה הנמוכה ביותר שאותה הוא מליח לשמוע, כלומר, מהו סף השמיעה שלו. בנוסף, בוחנים גם את סף השמיעה שלו למילים. מבקשים מהנבדק לחזור על שורה של מילים שנאמרות לו.

הטיפול המוצע למבוגרים

הטיפול בבעיות ובלקויות שמיעה בקרב מבוגרים מותאם נקודתית לסובל מהן ולדרגת חומרתן. לעיתים הדבר נעשה באמצעות תרופות, לעיתים בניתוח ולעיתים מוצע למבוגר מכשיר שמיעה, בין אם לשתי האוזניים ובין אם לאוזן אחת. הדבר יכול לשפר באופן משמעותי את יכולת השמיעה שלו ובכך גם לשפר משמעותית את איכות חייו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר