דף הבית » ליווי רוחני לבני הגיל השלישי והרביעי

ליווי רוחני לבני הגיל השלישי והרביעי

ֲֲֲֲהגילאים השלישי והרביעי הם במידה רבה תקופה של התחלות חדשות. למרות שהאדם נמצא בשלב מתקדם של חייו, זוהי תקופה אידיאלית עבורו לחקור את העולם, לקבל תשובות לשאלות שהעסיקו אותו שנים או אפילו לקבל משמעויות חדשות לחיים. אחת הדרכים המומלצות לעשות את זה היא באמצעות ליווי רוחני, שהפך בשנים האחרונות ללהיט עצום בעולם והגיע לאחרונה גם לישראל.

מה הוא מהותו של הליווי הרוחני?

במסגרת התהליך, נפגש המלווה הרוחני – אדם בעל הכשרה, עולם ידע רחב ומודעות רוחנית שאי אפשר להתעלם ממנה – עם האדם המבוגר לתקופה העומדת לרוב על כמה חודשים. לכל ליווי רוחני יש את הדינמיקה משלו, אבל הרעיון הכללי הוא שהליווי מבוסס על מפגשים בהם נערכות שיחות בנושאים ברומו של עולם, לעיתים עם פן מעשי יותר: סימולציות, תרגילים וכן הלאה.ליווי רוחני לבני הגיל השלישי והרביעי

למרות שכל אדם המקבל את הליווי יוכל לקחת אותו לכיוון שלו, אפשר בהחלט להצביע על מכנה משותף המאפיין רבים מבני הגיל השלישי או הרביעי. כך למשל הם עשויים לחפש בנקודה בה הם נמצאים בחיים תשובות לשאלות הנוגעות למשמעותם, או אפילו משמעות המוות (כי הרי אי אפשר להתעלם מכך שככל שהאדם מזדקן כך המוות מתקרב אליו). האדם המבוגר עשוי למצוא בעולם הרוחני מענה לקשיים שהוא מתמודד איתם מחמת גילו או מצבו, דוגמת בדידות, יכולת תפקוד עצמאי הלוקה בחסר, הבעיות הבריאותיות שהוא סובל מהם ועוד. במהלך הליווי מבינים לרוב שהפער בין הגוף לבין הנפש, או בין המחשבות של האדם לאופן בו הוא מרגיש, הוא הרבה יותר הדוק ממה שעשויים לחשוב בתחילת הדרך.

מהיכן ניתן לקבל את הידע?

סביר להניח שעבור לא מעט מכם, הקונוטציה שהעלה המונח "ליווי רוחני" הייתה מסורתית או אפילו דתית. האמת היא שהתהליך רחב פי כמה מכך, עם מגוון עולמות תוכן שהמלווה יכול להחליט להתבסס עליהם. העולם הרוחני כידוע הוא עשיר וחסר גבולות, כאשר המלווה יתמקד בעולמות התוכן בהם הוא בקיא, בנסיבות הספציפיות של המקרה ולעיתים גם בצרכים המוגדרים של האדם המבוגר.

התוצאה של כך היא תוכנית דינמית, בא נראה שאין רגע דל. הליווי הרוחני עשיר בתכנים שיכולים להיות מותאמים לכל אדם וגם לעבור שינויים במהלך הדרך. כך למשל אצל חלק גדול מבני גיל הזהב עולות תוך כדי הליווי שאלות שהם מעוניינים לקבל עליהם תשובה, ומלווה בעל ידע עשיר יוכל בוודאי לספק להם אותה.

מה בין ליווי רוחני, פסיכולוגיה ומה שביניהם?

על פניו עשויות להיות נקודות השקה בין ליווי רוחני לבין טיפולים אחרים שאמורים להעשיר את הידע ולספק לאדם המבוגר נקודות התבוננות חדשות על החיים, דוגמת הפסיכולוגיה. עם זאת יש כמה הבדלים שחשוב לשים עליהם את הדעת. הראשון שבהם הוא שבעוד פסיכולוגיה מתמקדת בדרך כלל בנפש האדם, הליווי הרוחני עשוי לגעת בתחומי ידע מקיפים פי כמה. לעומת הפסיכולוגיה שבדרך כלל מתייחסת לאדם ברמה הפרטנית, בליווי רוחני פעמים רבות ההתבוננות היא ברמה רחבה יותר, אפילו רמת מאקרו (זה לא אומר כמובן שהוא לא עוסק באדם העובר את התהליך באופן אישי).

סוגיה אחרת שיש להתייחס אליה היא מקום קבלת הטיפולים. בגילאים מאוחרים יחסית האדם מגלה כי יכולת התפקוד העצמאי שלו יורדת, מה שמקשה עליו לבצע פעולות שונות – ולעיתים אפילו לצאת מפתח הבית. בעוד שמסגרות אחרות של טיפולים מבוססות על הגעה לקליניקה, במקרה של ליווי רוחני לבני הגיל השלישי והרביעי סבירות גבוהה שהתהליך יתבצע במקום המגורים של הקשיש: הבית בו הוא מתגורר, בית אבות, עוד למוסד לדיור מוגן וכן הלאה.

עוד על ליווי רוחני לבני גיל הזהב

 

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר