דף הבית » בני הגיל השלישי יכולים להפיק תועלת מפעילות גופנית

בני הגיל השלישי יכולים להפיק תועלת מפעילות גופנית

פעילות גופנית בגיל השלישילא ניתן להגזים בחשיבות היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית לבני הגיל השלישי. ככל שאדם מתבגר, מתרחשת ירידה במסת השריר, ויחד עימה מופחתים הכוח והסיבולת הגופנית.

בנוסף, אדם מבוגר חווה ירידה בשיווי המשקל ובקואורדינציה, בחוזק העצם, בגמישות המפרקים וניידות עד כדי צורך בסיוע אביזרים, כולל ירידה בתפקוד מערכת הנשימה, הלב וכלי הדם. במקביל, מתרחשת גם עלייה בלחץ הדם, ברמות השומן בגוף ובסיכון המוגבר למחלות גופניות ונפשיות שונות.לא ניתן למנוע את תהליך ההזדקנות, אך ניתן לעכב אותו. פעילות גופנית קבועה מפחיתה את השפעות ההזדקנות ומשפרת את איכות החיים של אנשים מבוגרים. מומלץ לבצע לפחות חצי שעה פעילות גופנית מתונה במשך חמישה ימים בשבוע.

דווקא בגיל השלישי צריך להקפיד יותר על הבריאות

אז בנקודה זו בחיים, כשהצרכים הפיזיים זקוקים לתשומת לב קפדנית כדי לסייע בשמירה על העצמאות ולתפקד באופן הטוב ביותר בשנים המאוחרות, רוב האנשים מזניחים את ההקפדה על בריאותם הפיזית, מה שמאיץ שחיקה פיזית והופך אותם להיות מועדים יותר למחלות.

המיתוס קובע שבני הגיל השלישי, החל מגילאי חמישים ומעלה, כבר אינם זקוקים לפעילות גופנית. אלא שההפך הוא הנכון, כפי שניתן לראות מהעובדות הבאות:

אבדן צפיפות עצם – מתחיל להאיץ כשאדם מגיע לסביבות גיל חמישים. פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לאיבוד מסת עצם ואוסטאופורוזיס. ככל שאיבוד מסת העצם גדל, כך גוברת הנטייה לשברים. ככל שמתרחש פחות אבדן עצם, כך העצמות מתחזקות יותר.

בלאי שרירים עם הגיל – אבדן שריר זה רק מגביר את הצורך בפעילות גופנית. ככל שתהליך ההזדקנות מתקדם, בלאי השרירים סובל יותר מחוסר פעילות. ככל שאדם מתחייב יותר לפעילות גופנית, כך הוא שומר על גמישות השרירים. חוסר הקפדה על פעילות גופנית מגביר את יכולת תפקוד השרירים. זהו מעגל קסמים!

תפקודי נשימה מחזיקים אותך בחיים – הלב הוא שריר, ובדומה לכל שריר, הוא מתדרדר אם לא מפעילים אותו מספיק. התעמלות קבועה שומרת על בריאות וחוזק הלב והריאות.

רמות השומן בגוף אינן צריכות להחמיר עם ההזדקנות – הגדלת שומן הגוף רק מגבירה את הסבירות לסוכרת ובעיות לב וכלי דם. אם מפחיתים את צריכת המזון בהתאם להפחתת הפעילות הגופנית, עולים במשקל ומגבירים את רמות השומן בגוף.

המפרקים זקוקים לתנועה קבועה כדי לשמור על תפקוד תקין – ככל שמפעילים פחות את המפרקים, הם נשחקים ויכולת התנועה מופחתת עם ההזדקנות.

חילוף החומרים מואט עם הגיל, אך הוא מואט עוד יותר עם חוסר פעילות – תרגילים שורפים קלוריות, משפרים את חילוף החומרים ומגבירים את מסת השריר. ככל ששורפים יותר אנרגיה, מפחיתים את רמות השומן מהשרירים ולכן מגבירים את חילוף החומרים, כך שמופחתת הנטייה לצבור שומן במשקל.

פעילות גופנית חיונית לשמירה על הבריאות!

היא אינה מיועדת רק לאנשים שנמצאים במצב בריאותי טוב, ואינה מיועדת לצעירים בלבד. פעילות גופנית קבועה היא מערכת התנהלות יעילה למניעת מחלות ומעל לכל, חיונית לטיפול בהן.

בני הגיל השלישי הסובלים ממחלות לב וכלי דם, מחלות בדרכי הנשימה כגון אסטמה, סוכרת או השמנת יתר, חייבים לבצע אימון גופני קבוע. קיימים שפע יתרונות באורח חיים פעיל לקשישים, המשפרים, בין היתר, את המצבים הבאים:

• איזון
• כוח
• תיאום תנועות
• גמישות
• יכולת התנגדות שרירים
• מניעת הסיכון לנפילות
• שיפור הזיכרון
מניעת דיכאון וחרדה.

המלצות לפעילות גופנית בגיל השלישי

מבוגרים יכלים לבצע פעילות גופנית באופנים שונים כגון הליכה, שחייה, תרגילי גמישות, ריקוד, רכיבה על אופניים ושיעורי התעמלות. אך קיימים מספר שיקולים פרטניים הנוגעים להמלצות פעילות גופנית בגיל השלישי:

עוצמת הפעילות האירובית – צריכה לקחת בחשבון את המצב הפיזי של המבוגר.

תרגילי שיפור איזון – מומלצים למבוגרים הנמצאים בסיכון לנפילות.

ייעוץ רפואי – כל הקשישים שמעוניינים לבצע פעילות גופנית, צריכים לקבל תחילה חוות דעת רפואית.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

ליווי רוחני לבני הגיל השלישי והרביעי

חייגו עכשיו צרו קשר