דף הבית » ויטמינים ותוספי מזון שמומלצים לקשישים

ויטמינים ותוספי מזון שמומלצים לקשישים

ויטמינים ותוספי מזון שמומלצים לקשישיםרובנו יכולים לקבל את כל הוויטמינים והמינרלים להם אנו זקוקים באמצעות תזונה בריאה ומאוזנת. אך לעיתים אנו זקוקים למעט סיוע נוסף. לכן, כדאי להבין מתי יש צורך בוויטמינים ותוספי תזונה, ומתי לא.

תוספי תזונה וויטמינים יעילים לאנשים רבים, ובמיוחד לקשישים, הסובלים מלקויים גופניים שונים. מאמר זה מספק מספר עצות לגבי השימוש הנכון בהם.

האם כדאי לקחת תוספי תזונה וויטמינים?

קשישים רבים בוחרים לקחת תוספי תזונה, היות והם סבורים שאינם מקבלים את הכמות הנכונה של ויטמינים להם הגוף זקוק, אך נטילת מינונים גבוהים מדי, או צריכתם במשך זמן רב מדי, עלולים לגרום ליותר נזק מתועלת, במיוחד כשכבר לוקחים תרופות מרשם.

תמיד טוב לוודא שנטילת תוספי התזונה מתבצעת בקצבה היומית המומלצת בלבד, ולהתייעץ עם הרופא לקבי הסיבה לצריכתם.

ברזל

ברזל הוא מינרל חיוני הממלא מספר תפקידים חשובים בגוף, כולל שיפור תפקוד תאי דם אדומים הנושאים חמצן ברחבי הגוף. התזונה היומית מספקת את רוב הברזל לו זקוקים מבוגרים, כגון בבשר אדום, קטניות ושעועית, ביצים, אגוזים וזרעים, ירקות בעלי עלים ירוקים, פירות יבשים ודגנים מועשרים.

מבוגרים זקוקים לתוספי ברזל באופן קבוע אם הם סובלים ממחסור בברזל, אם עברו לאחרונה ניתוח או איבדו דם, או אם הם אוכלים תזונה טבעונית. בנוסף, מחסור בברזל בקרב מבוגרים מעל גיל חמישים עשוי להוות את הסימן הראשון לבעיה בריאותית בסיסית, כך שמומלץ לצרוך תוסף ברזל בגילאים אלו.

סידן

מינרל חשוב המסייע לבניית עצמות חזקות ושיניים, מסדיר התכווצויות שרירים, שומר על קצב תקין של הלב ומסייע לקרישת דם, בעיקר בקרב נשים מעל גיל שישים. אם אתה מודאג שאיך מקבל מספיק סידן באמצעות התזונה, התייעץ עם הרופא לגבי נטילת תוסף סידן ולגבי המינונים הנכונים.

רוב הקשישים זקוקים לתוספי סידן למניעת סיכון לשברים, בעיקר כשמדובר במבוגרים חולים מאוד, שבריריים, המרותקים לביתם ומוגבלים בניידות או מקבלים טיפול סיעודי.

ויטמינים מקבוצת B

קיימים מספר סוגי ויטמין B וכולם משפיעים על תפקוד הגוף באופן שונה, כולל פירוק האנרגיה ממזונות, שמירה על בריאות העור, שיפור תפקוד העיניים בקשישים, בריאות מערכת העצבים ויצירת תאי דם אדומים.

ככל שאדם מזדקן, הוא מתקשה יותר לספוג ויטמין B12 מהתזונה, והחוסר מגביר את הסיכון לאנמיה ובעיות נוירולוגיות כגון אובדן זיכרון. מספר ראיות מדעיות מראות שאשים מבוגרים הסובלים ממחסור בוויטמין B12, משפרים את בריאותם באמצעות נטילת התוספים במינונים של שני מיליגרם או פחות ליום, למניעת הנזקים.

ויטמין D

אובדן עצם מואץ במהלך שנות החמישים, במיוחד בקרב נשים. היות ואסטרוגן מסייע לשמירת מסת העצם, נשים הופכות להיות פגיעות יותר לאובדן העצם לאחר גיל המעבר.

גברים מעל גיל חמישים זקוקים לצריכת אלף מיליגרם סידן ביום, ונשים מעל גיל חמישים זקוקות לצריכת 1,200 מיליגרם, בחלוקה של שתי מנות ביום.

חלבונים

בגילאי שבעים, היכולת לבנות מסת שריר מדרדרת. בנוסף, צרכי החלבון גדלים ככל שהתיאבון עלול לדעוך. ברגע שקשישים מאבדים למעלה מעשרה אחוזים ממסת השריר, המערכת החיסונית אינה מתפקדת כראוי.

החדשות הטובות: ניתן להשלים את התזונה עם אבקות חלבון או גלולות חלבונים להגדלת מסת גוף רזה ושרירים. מנה מומלצת היא עשרים עד שלושים גרם אבקת חלבון מי גבינה, מעורבב בשייק יומי.

אומגה 3 חומצות שומן – תוסף זה מונע קצב לב שאינו סדיר, מפחית הצטברות פלאק בעורקים, מעכב דלקת ושומר על שליטה ברמות הסוכר בדם. חומצות שומן אומגה 3 חשובות להפחתת דלקת בגוף, מניעת מחלות לב, סרטן או אלצהיימר. המינון המומלץ הוא אלף מיליגרם ליום.

פרוביוטיקה – כשמזדקנים, הגוף פגיע למחסור בחיידקים בריאים. אם הבטן אינה בריאה, הגוף אינו מסוגל לספוג חומרים מזינים, כך שלא משנה איזה תוספי תזונה מבוגרים לוקחים, אם הם אינם לוקחים פרוביוטיקה, הם פוגעים בתפקוד החיידקים הטובים בגוף.

חייגו עכשיו צרו קשר