דף הבית » ויטמינים ותוספי מזון שמומלצים לקשישים

ויטמינים ותוספי מזון שמומלצים לקשישים

שומרים על הבריאות: ויטמינים ותוספי תזונה לקשישים

חברות שמייצרות תוספי תזונה או ויטמינים ממליצות לנו לצרוך עוד ועוד מהמוצרים שלהן ויש מחלקות שלמות ברשתות הפארם לצד חנויות ייעודיות שמשכנעות אותנו להשלים חסרים באמצעות תוספי מזון. המציאות היא שרובנו יכולים לקבל את כל הוויטמינים והמינרלים להם הגוף שלנו זקוק באמצעות תזונה בריאה ומאוזנת בלבד, ללא שום צורך בהשלמות. הצורך בתוספות וחיזוקים מתעורר עבור אנשים שסובלים מליקויים גופניים שונים, אינם אוכלים את כל אבות המזון, ובמיוחד בקרב קשישים כשהמכונה הזו שנקראת גוף האדם כבר לא פועלת ביעילות כמו בעבר. 

האם מומלץ ליטול תוספי תזונה לקשישים?

אכילה באופן לא מספק עלולה להוביל למחסורים ברכיבים תזונתיים הכרחיים לתפקוד הגוף שלנו. תת-תזונה עלולה לגרום לירידה בחוזק של המערכת החיסונית וכתוצאה מכך עולה הסיכון לחולשה, עייפות, נפילות, ומחלות כרוניות שפוגעות באיכות החיים. קשישים נוהגים לאכול פחות בגלל מצב פה ושיניים ירוד שמקשה על לעיסה ובליעה, טעמי לוואי שנגרמים מתרופות שנוטלים באופן קבוע, ירידה בחושים כמו טעם וריח, בדידות, מתח נפשי, מצב סוציו-אקונומי נמוך, וסיבות נוספות. 

בגלל אכילת החסר עלול להיווצר מחסור בוויטמינים ומינרלים חשובים לתפקוד. המחסור הזה הופך את העצמות לשבריריות יותר ולכן בעת נפילה נגרמים נזקים שמצריכים ניתוחים ואשפוזים ומהווים מעמסה נפשית קשה על הקשיש ועל בני משפחתו. 

לכן מומלץ ליטול תוספי תזונה או ויטמינים לקשישים, אך רק במינון הנכון ולא לצרוך ויטמינים מעל הכמות היומית המומלצת. צריכת יתר עלולה לגרום יותר נזק מתועלת ולכן כדאי להתייעץ עם הרופא או הרופאה המטפלים, במיוחד עבור מי שכבר נוטלים תרופות מרשם ויש לוודא שאין תגובות בין-תרופתיות. 

אילו תוספי מזון לקשישים מומלץ ליטול?

סידן: הסידן הוא מינרל חשוב שמסייע מאוד לבניית עצמות חזקות ושיניים בריאות, הוא מסדיר התכווצויות שרירים, שומר על קצב לב תקין ומסייע לקרישת דם, בעיקר בקרב נשים מעל גיל 60. אם אתם מודאגים מכך שההורים שלכם לא מקבלים מספיק סידן מהתזונה הקבועה שלהם, כדאי להתייעץ עם הרופא בנוגע לנטילת התוסף ולגבי המינון המתאים. סידן בכמות מספקת מסייע להפחתת הסיכון לשברים, במיוחד בקרב קשישים חולים שמרותקים לביתם, מוגבלים בניידות, ומקבלים טיפול סיעודי

ברזל: ברזל הוא מינרל חיוני ויש לו מספר תפקידים חשובים בגוף, ובהם שיפור תפקוד תאי דם אדומים שנושאים חמצן ברחבי הגוף. את רוב הברזל שלו אנו זקוקים אנחנו מקבלים מהתזונה היומית הרגילה ממוצרים כמו בשר אדום, קטניות ושעועית, ביצים, זרעים ואגוזים, ירקות בעלי עלים ירוקים, פירות יבשים ודגנים מועשרים. מחסור בברזל אופייני בקרב קשישים שעברו ניתוח או איבדו דם לאחרונה וגם בקרב קשישים עם אורח חיים טבעוני. מחסור בברזל מעל גיל 50 עלול להיות הסימן הראשון לבעיה בריאותית שיש לתת עליה את הדעת, כך שמהגיל הזה מומלץ לצרוך תוסף ברזל. 

אבץ: האבץ מסייע בלא מעט תהליכים ביוכימיים בגוף ויש לו תפקיד חשוב בריפוי פצעים, בהקטנת הסיכון לחלות בסוגים שונים של מחלת הסרטן, ובחיזוק מערכת החיסון. מחסור באבץ עלול להוביל לשינויים בחוש הטעם, לחוסר תאבון, ולדלקות בעור. כדאי להעלות את כמות האבץ באמצעות צריכת בשר בקר רזה, ביצים, חלב, דגנים מלאים, אגוזים, זרעים, קטניות ושמרים, אך קשישים שמתקשים באכילה יכולים להתגבר על החוסר באמצעות תוסף תזונה.  

חלבונים: מגיל 70 והלאה הגוף שלנו מתקשה לבנות מסת שריר. ובזמן שהתיאבון מידרדר עם הגיל, עולה הצורך של הגוף בחלבון והוא לא מקבל מספיק ממנו. בזמן שקשישים מאבדים יותר מ-10% ממסת השריר, המערכת החיסונית נפגעת וכאן אנו עלולים לפתוח את הדלת לשורה ארוכה של מצבים בריאותיים לא רצויים. את החסרים ניתן להשלים עם אבקת חלבון או גלולות חלבון להגדלת מסת גוף רזה מדי. המנה המומלצת היא 20 עד 30 גרם אבקת חלבון מי גבינה מעורבבת בשייק יומי. כמובן שעדיף לצרוך את החלבון ממוצרים לא מעובדים, אך אם ההורה מתקשה באכילה, זהו פתרון טוב. 

חומצות שומן אומגה 3: תוסף תזונה אומגה 3 מונע קצב לב לא סדיר, מפחית הצטברות פלאק בעורקים, מעכב דלקת ושומר על שליטה ברמות הסוכר בדם. חומצות שומן אומגה 3 יכולות למנוע גם התפתחות של מחלות כמו סרטן או אלצהיימר. המינון המומלץ הוא אלף מיליגרם ליום.

פרוביוטיקה: ככל שאנחנו מזדקנים הגוף עלול לצעוד לעבר מחסור בחיידקים בריאים שלהם הוא זקוק. החיידקים הבריאים מסייעים לגוף לספוג חומרים מזינים ואם הם לא נמצאים במערכת שלנו, אין משמעות לתוספי התזונה שאנו נוטלים. כדי להתגבר על החוסר הזה ניתן ליטול פרוביוטיקה.

המלצות על ויטמינים לקשישים

ויטמינים מקבוצת B: ויטמינים מקבוצת B מתחלקים למספר סוגים ולכל אחד מהם יש השפעה שונה על תפקודי הגוף. הוויטמינים הללו משפיעים על פירוק האנרגיה ממזונות, שמירה על בריאות העור, שיפור תפקוד העיניים בקרב קשישים, בריאות מערכת העצבים, ויצירת תאי דם אדומים. ככל שאנחנו מזדקנים אנחנו מתקשים לספוג ויטמין B12 מהתזונה. המחסור הזה עלול להוביל לאנמיה ולבעיות נוירולוגיות כמו אובדן זיכרון. קיימות ראיות מדעיות שאנשים מבוגרים שסובלים ממחסור בוויטמין B12 יכולים לשפר את מצבם הבריאותי על ידי נטילת תוספים במינון של עד 2 מ״ג ביום. 

ויטמין D: במהלך שנות ה-50 לחיינו מתחיל תהליך מואץ של אובדן עצם. התופעה נפוצה בעיקר בקרב נשים לאחר גיל המעבר, משום שהגוף מפסיק לייצר את האסטרוגן שמסייע לשמירת מסת העצם. ההמלצה לצריכת ויטמינים לקשישים מסוג זה היא 800 עד 1,000 יחידות בין-לאומיות מעל גיל 70. עד גיל זה אפשר לצרוך 600 יחידות בין-לאומיות.

ויטמין A: כאן ההמלצה היא דווקא להפחית בצריכה ולא ליטול תוספים. ויטמין A הוא ויטמין  חשוב שאחראי למניעת חמצון בגוף, מסייע לשיפור הראייה, שומר על בריאות העור, ועוזר למערכת החיסון. את הוויטמין הזה אנו מוצאים במוצרים כמו חמאה, שמנת, חלב מלא, חלמון ביצה, ושמן דגים. ככל שאנו מזדקנים קצב הפרשת ויטמין A מהכבד לדם פוחת ולכן הגוף יכול לאגור יותר מהוויטמין הזה. רמות גבוהות מדי של הוויטמין עלולות לגרום להרעלה ולכן יש להימנע מתוספי מולטי ויטמין שמכילים ויטמין A.

9 המלצות פשוטות לשמירה על בריאות בגיל השלישי

  1. כדאי להשתדל לאכול חמש עד שש ארוחות ביום, שלוש עיקריות ושתיים-שלוש ארוחות ביניים, ארוחות שכוללות מזון מגוון מכל קבוצות המזון.
  2. מומלץ לשלב בתזונה דגנים מלאים כמו אורז מלא, שיבולת שועל, חיטה מלאה, וכוסמת. לא חייבים את הכל, אלא על פי העדפות וטעמים אהובים. 
  3. את הפירות והירקות כמו מלפפונים או תפוחים לא כדאי לקלף אלא לאכול אותם בקליפתם, משום שהקליפה מכילה ויטמינים וערכים תזונתיים חשובים. 
  4. יש לאכול מזונות עשירים בחלבון בדגש על בקר רזה, עוף, הודו, דגים, ביצים, חלב ומוצריו, וקטניות.
  5. את השומן מומלץ לצרוך ממקורות טובים כמו טחינה, שמן זית ואבוקדו, ולוותר על בשר שמן, מרגרינה, חמאה, מאפים שמנים, ומזון מעובד שעשירים בכולסטרול, שומן טרנס, ושומן רווי שמזיקים לבריאות בכל גיל, ובעיקר בגיל השלישי. מומלץ גם להמעיט בצריכת נתרן ומלח. 
  6. כדאי להימנע משתיה מתוקה וממתקים. אם אין בעיה בריאותית כמו סוכרת או עודף משקל, לא חובה להימנע לחלוטין אך בהחלט מומלץ להמעיט ולצמצם את הצריכה.
  7. אם פעילות הלעיסה והבליעה קשות, כדאי להכין את האוכל במרקם רק או מרוסק, ככל שיש בכך צורך, העיקר להקפיד לקבל את התזונה הנכונה באופן שלא ייצור מחסורים ובעיות שקשורות לתת-תזונה.  
  8. להקפיד לשתות שמונה כוסות מים ביום. המים מסייעים בהעברת המזון בדם ובספיגתו בתאים, הם ממלאים תפקיד חשוב בפעולת העיכול ובקירור הגוף על ידי הזעה, הם מקלים על הפרשת הפסולת, והם חשובים לשמירה על תקינות הרקמות והשרירים. מחסור בנוזלים כתוצאה מאי שתיית מים בכמות הדרושה עלול להוביל לפגיעה בכליות.
  9. להתייעץ עם הרופא או הרופאה המטפלים על נטילת ויטמינים תוספי מזון לקשישים, או צמחי מרפא לשמירה על בריאות מקסימלית. 

ויטמינים ותוספי מזון לקשישים – השורה התחתונה

תוחלת החיים נמצאת בעלייה מתמדת ובישראל היא עומדת על 80.7 שנים בממוצע לגברים ו-84.8 לנשים. מכיוון שהגוף בגילים האלה כבר לא חזק כמו פעם, חיוני לשמור עליו היטב כדי להבטיח איכות חיים גבוהה, עם בריאות תקינה, נפש בריאה, ומחשבה צלולה. נטילת ויטמינים ותוספי תזונה במידה הנכונה עשויה לעזור בהשלמת רכיבי תזונה הכרחיים לשמירה על הבריאות בגיל השלישי. אם ההורים שלכם מתקשים לערוך קניות בעצמם ולכן מפחיתים בכמות המזון שהם צורכים, עזרו להם בקניות ובהכנת האוכל, ודאגו לבדיקות שגרתיות אצל הרופא האישי למען תזונתם ובריאותם. 

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר