דף הבית » כאבי גב וצוואר בקשישים

כאבי גב וצוואר בקשישים

כאבי צוואר וגב בקשישיםכאבי גב וצוואר בקשישים הם מצבים שעלולים להפוך את שנות הזהב לחוויה סיוטית, במיוחד כשהתסמינים חמורים וכרוניים. קשישים הם בדרך כלל שברירים ועדינים, וסובלים מפציעה וניוון עמוד השדרה.

אך מבחינה סטטיסטית, קשישים אינם מועדים ביותר לסבול מכאבי צוואר כרוניים. נתון זה מספק דיאלוג מעניין לגבי המקור האמיתי של התסמינים בקרב חולים קשישים רבים. אין ספק שקשישים מדגימים את ההידרדרות הנרחבת ביותר של עמוד השדרה בהשוואה לקבוצות גיל צעירות.

עמוד השדרה אינו משתפר עם הגיל, אלא מחמיר – אך בהשוואה לקבוצות גילאים של בני שלושים עד 55, שכיחות כאבי צוואר וגב, המשביתה קשישים, נמוכה בהרבה. נתון זה מפתיע רופאים רבים, אך לא מספיק עד כדי הימנעות מקביעת טיפולים חלופיים וקלסיים. מאמר זה בוחן את השפעת כאבי הגב והצוואר בקרב קשישים.

מבנה כאבי צוואר וגב בקשישים

קשישים המציגים תסמינים אלו עשויים לסבול ממגוון מצבים בריאותיים העשויים להסביר את הכאבים. אלו המצבים התורמים למבנה כאבי צוואר וגב באוכלוסיית הקשישים:

דלקת מפרקים ניוונית חמורה: תופעה מובנת מאליה באוכלוסייה המבוגרת

קיימים מקרי דלקת מפרקים בעמוד השדרה שעשויים להיות בעייתיים ולהתבטא בכאבי גב וצוואר חמורים. מחלת דיסק ניוונית מובילה לאובדן המוחלט של הידרציה מהדיסקים בעמוד השדרה הצווארי, מה שעשוי להוביל להגברת הקשר בין שיגרון ובין תפקוד החוליות ומפרקי השדרה, כמו גם הקלת פריצות דיסק סימפטומטיות.

אוסטיאופורוזיס משפיע על קשישים רבים, במיוחד על נשים מבוגרות – אובדן צפיפות עצם גורם לבעיות רבות ובכללן הגברת תהליכי שיגרון, שברים בחוליות, היצרות עמוד השדרה ואף חוסר יציבות של עמוד השדרה.

בעיות עקמת שדרתית – עשויות לנבוע מתהליכים ניווניים שונים המשפיעים על עמוד השדרה במבוגרים. סוגים שונים של קיפוזיס נפוצים בגב העליון בקרב קשישים עם עקמת, ועשויים להתרחש בכל מקום בעמוד השדרה.

ספונדיולוליזיס – עשוי לנבוע מניוון משותף בחוליות ולגרום להסטה בחוליות הנקראות ספונדיולוליזתזיס. זוהי צורה קלה ולא סימפטומטית, אך עשויה להוות בעיה ענקית כאשר החוליות סוטות באופן משמעותי מהמצב הרגיל.

כאבי צוואר וגב שאינם מבניים

קיימים כאבי צוואר גב אנטומיים רבים בקרב קשישים. חלקם עשויים לכלול דחיסת שרירי מבני עצב או כלי דם, כגון בדוגמא של תסמונת שקע חזה. תסמונות כאב אחרות עשויות לנבוע מתהליך מחלה המשפיע על מערכות בלוטות הלימפה בצוואר, או אפילו כתוצאה מטיפולים מורכבים רבים הנקבעים לבעיות בריאותיות חמורות.

כימותרפיה, למשל, היא טיפול ידוע לכאב חמור כמעט בכל מקום בגוף. מקרים מסוימים של כאבי צוואר וגב פסיכולוגיים בלעדיים גם הם לקשישים. מחקר מראה בבירור שחלק מהקשישים אינם מגיבים היטב לעלבון הגיל. הם זועמים שלא במודע על האפשרות שלא יחיו לנצח, וזועמים על השינויים הגופניים אותם הם חווים.

הפסיכולוגיה של כאבי צוואר וגב בקשישים

חלק מהקשישים עשויים להתחרט על דברים שעשו מוקדם יותר בחיים, או דברים שלא טרחו לעשות. אין תשובה חותכת מדוע כאבי צוואר וגב עשויים להתקיים בקרב קשישים, אך ממצאי המחקר מציינים שהם אינם נדירים כפי שניתן לחשוב.

הזדקנות ידועה כבעלת יתרונות וחסרונות. השכל הופך להיות חכם, בתיאוריה, בעוד שהגוף מתפורר. יחד עם זאת, ככל שאדם מזדקן, גופו אינו יכול לבצע את הפעולות אותן ביצע בעבר. כאבי גב הופכים להיות כרוניים וזוהי אינה הדרך האידיאלית לבלות את העשורים האחרונים של החיים. אך עדיין יש תקווה שהמצב ישתפר.

אין להתפשר על טיפול רפואי איכותי

מומלץ שכל הקשישים הסובלים מכאבי צוואר וגב, ידונו בסיבות האפשריות עם הרופאים שלהם, ולא יקבלו את התשובה האגבית שהתסמינים נובעים מהגיל בלבד. רוב תסמונות הכאב ניתנות לריפוי, או לפחות להפחתה משמעותית, כאשר מבצעים טיפול ממוקד כראוי.

אם הרופא ויתר על אפשרויות טיפול להקלה ניכרת, יש לקבל חוות דעת נוספת אצל רופא המתעניין יותר במצב הבריאותי של הקשיש. יש לזכור שקיימים רופאים גריאטריים המתמחים במתן שירותי הבריאות הטובים ביותר לקשישים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר