דף הבית » מדריך תזונה נכונה ובריאה בגיל הזהב

מדריך תזונה נכונה ובריאה בגיל הזהב

גיל הזהב הוא גיל של שינויים רבים, חלקם לטובה וחלקם לרעה. זוהי תקופה של ירידה משמעותית בתפקוד של חלק ניכר מהאוכלוסייה בשלב זה של חייה, עם תרחישים שעלולים להתגשם של פגיעה ביכולת התפקוד היומיומי או אפילו הפיכה לסיעודי. קל מאוד לקחת את השינויים האלה כמובנים מאליהם וכטבעיים, תוך מחשבה ש"ככה זה בגיל הזה".

העובדות בשטח מראות תמונה שונה לחלוטין. התפקוד של האדם המבוגר נקבע בצורה משמעותית עקב אורח החיים בכלל והרגלי התזונה שלו בפרט. אז מהי תזונה נכונה עבור בני גיל הזהב?

בעיות רפואיות שמקשות על אכילה נכונה

הגילאים המבוגרים מעמידים אתגרים לא פשוטים מבחינה תזונתית. זוהי תקופה שמאופיינת פעמים רבות במחלות ובקשיים פיזיים, שמשפיעים לרעה על יכולת התפקוד בתחומים שונים. קשישים רבים מרגישים שזה "נוח" יותר לאכול ארוחה אחת ביום (עוד נחזור לנקודה הזו) כי קשה להם לאכול יותר עקב בעיות עיכול, כאבי שיניים וכן הלאה. הקושי בבליעה ובעיכול עלול להביא להוצאת מאכלים שנחשבים לבריאים מחוץ לתפריט. אם מוסיפים לכך בעיות שעלולות להופיע, דוגמת האטה בקצב חילוף החומרים, מבינים מדוע הסיכויים לתזונה לא בריאה ולהשפעותיה עלולים לעלות.

בעיה נוספת היא שקשישים אינם נוטים להיות פעילים יותר מדי מבחינה גופנית, כשגם כאן אפשר לתלות את זה בקשיים הפיזיים המאפיינים אותם: כשכל יציאה מהבית הופכת למורכבת, הבחירה שנראית ללא מעט קשישים מובנת מאליה היא להישאר בו. הם רק מדרדרים את המצב כתוצאה מכך, מבחינה פיזית וגם חברתית, כך שנוצר מעגל קסמים שקשה לצאת ממנו.

שימו לב שבגיל הזהב האינטרס הוא לא בהכרח להפחית את משקל הגוף, גם אם סובלים מעודף משקל מסוים. החשש הוא שהדיאטה תביא לפגיעה במאזני הגוף ולחוסרים תזונתיים שעלולים להיות מסוכנים אפילו יותר. בלא מעט מצבים, מומלץ למקד את המאמצים בשמירה על משקל הגוף ולא על הפחתה שלו.

תפריט תזונתי בגיל הזהב

זה קשה עד בלתי אפשרי להעניק המלצות קונקרטיות על תפריט תזונתי בגיל הזהב, כי ברור שיש השפעה למצב הבריאותי של הקשיש, למדדים התזונתיים שלו, לרמת התפקוד הנוכחית וכן הלאה. יחד עם זאת כן ניתן לסמן מספר מאכלים שמומלץ לאכול בגילאים אלה באופן כללי, ולעומת זאת מאכלים שרצוי להוציא מהתפריט של האדם המבוגר.

בריאות ואיזון הן מילות המפתח העיקריות ביחס לתפריט של האדם המבוגר. התפריט צריך להיות עשיר ולכלול בתוכו את כל אבות המזון. דגש משמעותי צריכים לקבל הפירות והירקות, אם כי חשוב לזכור שגם בהם יש סוכר (סוכרת היא בעיה נפוצה מאד בקרב קשישים). עוד רצוי להכניס לתוך התפריט מאכלים העשירים בחלבונים ובשומן "טוב". מנגד חשוב להפחית במאכלים עתירי סוכר, בשומן רווי, בשומן טראנס ובכולסטרול. בנוסף מומלץ לצרוך תוספי תזונה וויטמינים אשר ישלימו את החוסרים בגופם של המבוגרים.

המטרה: כמה שיותר ארוחות קטנות

הקשיים באכילה של האדם המבוגר מביאה לבחירה די מקובלת בגיל הזהב לצמצם את כמויות האוכל שהם צורכים, לפעמים עד לרמה של ארוחה אחת או שתיים לכל היותר מדי יום. לא צריך להיות תזונאי מוסמך כדי לדעת שהרגלי תזונה כאלה אינם בריאים. מומלץ מאד שהקשיש יוכל ארוחות קטנות אחת למספר שעות – תוך שעתיים או שלוש – ולא להמתין יותר מדי בין הארוחות.

כאשר מגבשים תפריט מול בעל המקצוע חשוב לשים לב לא רק למה שמכניסים לפה, אלא גם לאופן בו עושים את זה מבחינת הרכב הארוחות, הכמויות ולוח הזמנים היומי. אם הקשיש מרגיש שהוא לא יכול לפקח על ההיבט הזה של חייו – וזה בהחלט הגיוני – חשוב שבן משפחה או מכר אחר יהיה שם בשבילו.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

ליווי רוחני לבני הגיל השלישי והרביעי

חייגו עכשיו צרו קשר