דף הבית » סיעוד » החלמה לאחר ניתוח או אשפוז קשישים

החלמה לאחר ניתוח או אשפוז קשישים

החלמה מניתוח שונה בקרב קשישים וצעירים. הקשישים, אשר מגיבים שונה לתוצאות הניתוח, נזקקים לתקופת אשפוז ארוכה מהרגיל ולתקופת החלמה ארוכה אף יותר. במאמר זה נסקור את הסיבות לכך, ונבחן מי הם הגורמים מהם יכולים הקשישים לקבל סיוע. כמו כן, נציין את אפשרויות המימון לגורמי סיוע אלו.

צורך בתקופת החלמה לקשישים

נדיר למצוא קשיש אשר זה עתה סיים תקופת אשפוז וחזר לשגרת חייו כאילו לא ארע דבר. לרוב, זקוק הקשיש למנוחה וממושכת, ולעיתים, לסיוע מורחב יותר. מדוע קשישים זקוקים לתקופת החלמה ארוכה? יש לכך מספר סיבות:

  • קשישים רבים סובלים משילוב של מחלות ופתולוגיות, אשר גם אם לאחד מהם נמצא פתרון בעקבות הניתוח, עדיין זקוקים הם לטיפול והשגחה עקב שאר ההפרעות.
  • לקשישים סיכוי גבוה יותר לסבול מדיכאון, דליפת שתן, חוסר יציבות, בלבול ושכחה, לכן במיוחד בתקופה בה הם חלשים עקב הניתוח, זקוקים הם להשגחה צמודה ואוהבת.
  • השימוש המוגבר בתרופות הנלוות לתהליך הזקנה, עלול לגרום לתופעות לוואי שונות או להתנגש עם משככי הכאבים, כך שרק מנוחה טובה יכולה לסייע לקשישים לעבור את התקופה.
  • תקופת הזקנה מלווה בתשישות כרונית, ביצוע מועט של פעילות גופנית ותזונה לקויה. אלו, מהווים קרקע פורייה להיווצרותן של מחלות וסיבוכים, אשר החלמה והשגחה רפואית יכולות למנוע אותם.
  • מסת השריר לוקחת חלק חשוב בהתאוששות מניתוח מכיוון שהיא מתחזקת את החלבון הקיים באיברים החשובים בגוף. במחקרים שנעשו לאחרונה נמצא כי לקשישים יש ירידה מתמשכת בשמירה על מסת השריר בתקופה של מחלה או ניתוח, ולכן, זקוקים הם לסיוע מוגבר.

מסגרות החלמה לקשישים

הגורמים שהוזכרו לעיל מצביעים על מסקנה אחת פשוטה, על מנת שהקשישים יעברו את תקופת הניתוח והאשפוז שלאחריו בצורה הטובה ביותר, נדרשים הם לתקופת החלמה טובה ותומכת. באין תמיכה כזו, עלולים הקשישים להפוך לסיעודיים באופן קבוע, או לחזור לתקופת אשפוז נוספת בבית החולים, שם הם חשופים לזיהומים ומחלות. אלו מסגרות ההחלמה הקיימות:

  • אשפוז במחלקה סיעודית בבית החולים או בבית אבות לחולים סיעודיים
  • דיור מוגן או דיור תומך
  • שהייה בבית אבות רגיל או בית אבות סיעודי
  • נופשונים ובתי החלמה
  • שיקום קשישים בבית לוינשטיין או באחת ממסגרות השיקום בקהילה
  • סיעוד באמצעות עובדת זר או מטפל סיעודי
  • טיפול ומעורבות של בני המשפחה

בכלל מסגרת ההחלמה הללו, זכאים הקשישים לטיפול רפואי והשגחה צמודה של 24 שעות ביממה, גישה ללחצן מצוקה, ארוחות בריאות ומזינות, פעילויות חברתיות, טיפולים משקמים וסוציאליים, ביקורים משפחתיים וכן הלאה.

אפשרויות מימון לתקופת ההחלמה

לקשיש אשר עובר ניתוח ואשפוז צפויה תקופת החלמה לא פשוטה. על מנת להקל עליו ככל האפשר, יש לדאוג לו למסגרת משפחתית חמה ותומכת, ולסיוע טיפולי והשגחה צמודה. משפחתו של הקשיש צפויה להיתקל בקשיים כלכליים ברצותה לסייע לקשיש, ועל כן עומדים לשירותה מספר גורמים שישתתפו במימון:

  • קופות החולים- במסגרת סל הבריאות, זכאי כל אדם לזמן אשפוז בבית חולים או מוסד משקם. תקופת האשפוז עולה לקופות החולים לא מעט כסף ולכן היא מוגבלת ונקבעת מראש מבלי להתאים עצמה לכל חולה באופן פרטי. כך לדוגמא, קופות החולים מאפשרות אשפוז לקשישים בין ארבעה ימים לשבוע בבית חולים, ואשפוז עד שלושה חודשים לשיקום בבית לוינשטיין. תקופת אשפוז הנמשכת מעבר לכך, תמומן על ידי בני המשפחה של הקשיש.

קופות החולים אף משתתפות במימון שהייה במוסד מורשה על פי משרד הבריאות, דהיינו במחלקה סיעודית בבתי החולים, זאת בהתאם לתנאים שנקבעו על ידה. לאחר הגשת המסמכים נדרשים, ישולב הקשיש בתור המתנה, שלאחריו, יזכה לקבל סיוע במימון ההשתתפות.

  • ביטוח סיעודי דרך קופות החולים- דרך נוספת בה יכולות קופות החולים לסייע היא באמצעות ביטוח סיעודי. באמצעות הביטוח הסיעודי יכולים הקשישים לממן את השהייה בבית האבות או את ההוצאות השוטפות הנלוות לתקופת ההחלמה. על מנת לעשות זאת על הקשיש להצטרף לביטוח סיעודי דרך קופות החולים, זמן מה לפני שהוא הופך לסיעודי או זקוק לתקופת החלמה.
  • ביטוח סיעודי דרך חברות ביטוח פרטיות- זהה לתנאים של הביטוח הסיעודי דרך קופות החולים, אך לפעמים מזכה את המבוטח בתנאים רחבים יותר.
  • משרד הרווחה- קשיש אשר מעוניין לשהות בבית אבות לצורך החלמה, יכול לפנות לאגף שירותי הרווחה במקום מגוריו, על מנת לקבל אישור לקוד, המאפשר השתתפות משמעותית בעלויות השהייה. ערך ההשתתפות נקבע על פי יכולתם הכלכלית של הקשיש ובני משפחתו ותנאים נוספים. במקביל להשתתפות משרד הרווחה, גם בני המשפחה צריכים לתרום את חלקם ולהשתתף בסך של כ-23% מתוך העלות הכוללת. הקשיש יכול להשתמש בקצבת זקנה עד 80% מערכה. משרד הרווחה מסייע באותו אופן גם במימון שהייה בנופשונים ובתי החלמה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר