דף הבית » התמודדות עם אבל – מה צריך לעשות מרגע קבלת ההודעה על מות היקר לכם?

התמודדות עם אבל – מה צריך לעשות מרגע קבלת ההודעה על מות היקר לכם?

לא משנה עד כמה נתכונן לזה, אי אפשר באמת להיערך למוות של אדם קרוב (מה גם שלפעמים המוות הוא פתאומי). עם כל הצער והאבל שבדבר, כאשר הנורא מכל קורה אין לנו את הפריבילגיה לשקוע בהם. כבר מרגע הפטירה יש מכלול רחב של פעולות שעל קרובי האדם הנפטר לבצע, לעיתים בפרק הזמן המיידי. מפינוי לבית החולים ועד לפרסום מודעת אבל – אלו הן הפעולות המרכזיות שאי אפשר לוותר עליהן, למרבה הצער.

פינוי הנפטר

חלק משמעותי מהפעולות הנעשות לאחר פטירת אדם קרוב מתבצעות בזמן הלא ארוך שבין הפטירה לבין הקבורה. הפעולה הבסיסית הראשונה היא פינוי של הגופה לבית החולים, באופן מעט אירוני, שם היא תשהה עד העברתה לבית העלמין לצורך הקבורה. בדרך כלל נהוג לבחור בבית החולים הממוקם קרוב ככל האפשר למקום הקבורה המיועד, סוגיה אשר יש לדון בה לכן בשלב מוקדם יחסית. אם הפטירה של האדם הקרוב נעשית בבית החולים, הוא עתיד להישאר שם עד להעברתו לקבורה.

ההעברה של הגופה תיעשה בחלק הארי של המקרים באמצעות אמבולנס של מגן דוד אדום עם רופא, שיקבע את המוות ויכין את תעודת הפטירה. למרות שלא תמיד חושבים על זה בנסיבות הטראגיות של הרגע, חשוב לקבל שלושה עותקים של תעודת הפטירה המקורית, כמו גם את הדו"ח של מגן דוד אדום.

כאשר יש חשד למוות שאינו טבעי או למעשה פלילי, חלילה, יש ליצור קשר גם עם משטרת ישראל.

יידוע הציבור: פרסום מודעת אבל בעיתון ובסביבת בית הנפטר

מיד לאחר הפטירה נדרשת התחלה של סידורי הלוויה, כשגם כאן אין יותר מדי מרחב לתמרון. השאיפה של המשפחה היא שכמה יותר אנשים יחלקו כבוד לאדם המנוח, ולכן עולה פעמים רבות הצורך לפרסם מודעות בדבר קיומה של הלוויה: החל ממודעות המודבקות בבניין בו התגורר או ברחבי העיר, ועד לפרסום מודעת אבל בעיתון. יש להדגיש כי פרסום בעיתונות שאינה יומית אינו רלוונטי ברוב המקרים, מכיוון שלוח הזמנים כאן צפוף.

המודעה צריכה לכלול כמובן את כל הפרטים הרלוונטיים על ההלוויה או השבעה, בעיקר שם הנפטר, מוקד הלוויה או השבעה והמועדים הספציפיים. המודעה תהיה בסיסית בעיצוב שלה, ותכלול לרוב אותיות שחורות מוקפות במסגרת שחורה, על גבי רקע לבן.

קבלת רישיון קבורה

חברת קדישא היא הגוף בישראל אשר מוסמך לבצע קבורה, כך שיש ליצור במקביל קשר עם אנשי החברה. אלא שהם לא יוכלו לבצע את התהליך ללא רישיון קבורה. את הרישיון הזה מעניק משרד הבריאות, לאחר שמציגים בפניו כמה מסמכים בסיסיים: תעודת הפטירה שהזכרנו קודם לכן, תעודת הזהות של האדם המנוח (יש מקרים בהם מספיק העתק של התעודה) או אישור המשטרה, אם יש חשד שדבר המוות אינו טבעי.

ברבים מהמקרים חברת קדישא היא שתתנהל מול משרד הבריאות במטרה לקבל דרכו את רישיון הקבורה, אלא אם מדובר במוות ביתי או כזה המתרחש בלילה – מצב בו ייתכן שחובת הוצאת רישיון הקבורה תיפול על בני המשפחה של האדם המנוח.

לאחר מכן תהיה אחראית חברת קדישא לארגון טקס הקבורה, כאשר בדרך כלל בית הקברות ייבחר על פי מקום המגורים של המנוח ומקום פטירתו.

לוח הזמנים נעשה בהתאם לשיקולי חברת קדישא, אם כי יש כמובן מקום להתחשבות בדרישות המשפחה. ברוב המקרים הקבורה בישראל תיעשה ללא תשלום, אלא אם חלקת הקבר נרכשה כאשר האדם היה בחיים, חלקת הקבר הוגדרה כ"חריגה" או לחלופין הקבורה נעשית בבית עלמין שכבר נסגר לכאורה לנקברים נוספים.

במהלך תקופת האבלות, אתם תגלו כי יבקרו אתכם במהלך השבעה מוכרי מצבות פתאום אשר יציעו לכם שלל הצעות. מומלץ לבחון דרך חברים או מכרים ולא ללכת על ההצעות הראשונות שמציעים לכם.

שלעולם לא תדעו עוד צער.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר