דף הבית » מהו הקשר בין מצבו המשפחתי של ההורה לבחירה בדיור מוגן או בית אבות?

מהו הקשר בין מצבו המשפחתי של ההורה לבחירה בדיור מוגן או בית אבות?

בשלב מסוים, מגיע הרגע בחייו של אדם בו הוא – ולרוב גם משפחתו – מבינים שהצעד הנכון ביותר עבורו הוא להתגורר במסגרתמהו הקשר בין מצבו המשפחתי של ההורה לבחירה בין דיור מוגן לבית אבות? מגורים ייעודית לגיל הזהב. ההתלבטות העיקרית היא בין בתי אבות למוסדות דיור מוגן. ההחלטה אינה פשוטה ודורשת לקיחה בחשבון של הרבה מאוד פרמטרים, חלקם טריוויאליים יותר וחלקם פחות. האם המצב המשפחתי של ההורה הוא חלק מאותם משתנים? כפי שתראו במאמר הנוכחי, התשובה לכך היא בהחלט חיובית.

לאילו אוכלוסיות מתאים בית אבות ולאיזו אוכלוסיה דיור מוגן?

השאלה הראשונה העולה ביחס להורה היא מהו המצב המשפחתי הנוכחי שלו, כלומר, האם הוא חי בגפו (לא מעט קשישים עוברים למוסדות בגיל הזהב לאחר פטירת בן או בת הזוג) או שמא עם ההורה השני. כאשר שני ההורים מעוניינים לעבור ולהתגורר יחדיו במוסד לגיל הזהב, יש לבחון את היצע החדרים שלו. מטבע הדברים, סביר להניח שהם יעדיפו להתגורר בחדר זוגי, במקום האלטרנטיבה בה כל אחד מהם משתכן בחדר פרטי. ברוב בתי האבות ומוסדות הדיור המוגן כן יש את האפשרות לחדרים זוגיים, אבל לא בכולם.

תרחיש די נפוץ הוא של הורים אשר רמת התפקוד שלהם שונה, למשל, הורה עצמאי ולעומתו הורה תשוש נפש, תשוש או סיעודי. חשוב לשים לב שברוב המקרים, אין אפשרות שהורים בעלי רמת תפקוד שונה ישהו באותו חדר: בתי אבות ומוסדות דיור מוגן נחלקים למחלקות בהתאם לרמות התפקוד. עם זאת, גם כאשר ההורים אינם מתגוררים יחדיו הם כן יוכלו להעביר לא מעט משעות היום במשותף. לכן זו בעיה שאפשר בחלק גדול מהמקרים להתמודד איתה, פתרון עדיף על פני המצב בו כל אחד מההורים שוהה במוסד אחר לגיל הזהב.

המצב המשפחתי של הקשיש אמנם צפוי להישאר כפי שהוא במהלך השהות בבית האבות או במוסד הדיור המוגן, אבל מצבו הבריאותי והתפקודי נוטה להשתנות ככל שהשנים חולפות: במיוחד אצל קשישים בעלי מחלה כרונית או פגיעה קוגניטיבית, שהולכות ומחמירות עם הזמן. מוסדות שמציעים מחלקות שונות ואפשרות למעבר ביניהן, בהתאם לשינויים ביכולת התפקוד של ההורה, יכולים לקבל עדיפות.

אילו עוד שיקולים מנחים את הבחירה בבית אבות או בדיור מוגן?

גם כאשר ההורים עוברים להתגורר במוסד המותאם לבני גילם, המשפחה המורחבת לא מנתקת עמם את הקשר. על מנת שבני המשפחה יוכלו לבקר את ההורים, נדרשת מדיניות ביקורים גמישה יחסית של המוסד לבני גיל הזהב: מבחינת היקף הביקורים, תדירותם או אפילו מספר המבקרים האפשרי. בדרך כלל מוסדות המיועדים לקשישים עצמאיים יהיו גמישים יותר מבחינת אפשרויות הביקורים, כאשר מבחינה מעשית יהיו אלה בתי דיור מוגן. עם זאת הקביעה הזו רחוקה מלהיות חד משמעית, שעה שבהחלט ייתכן מצב בו דווקא בתי האבות יציעו מסגרת ביקורים ידידותית או מתאימה יותר למשפחה.

במעמד בחירת בית אבות או מוסד לדיור מוגן, כדאי מאוד לסקור גם את המיקום הגיאוגרפי שלו. רצוי שהמוסד יהיה ממוקם באזור נגיש ככל האפשר, במיוחד אם מדובר במוסד לדיור מוגן או בית אבות הפונים לקהל עצמאי שעשוי לרצות לעזוב מדי פעם את שערי המוסד. המיקום משמעותי גם מבחינת אפשרות הביקור של בני המשפחה, ומכאן שכדאי לבחור בבית אבות או מוסד דיור מוגן אשר ממוקמים במרחק סביר מבתיהם של בני המשפחה. בערים הגדולות של מדינת ישראל תמצאו מספיק אופציות בכל אחת מהקטגוריות, כך שמציאת מוסד מגורים להורה בלי שמתרחקים יותר מדי היא בהחלט אופציה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר