דף הבית » בתי אבות » בית אבות משולב

בית אבות משולב

מאז ומעולם חלה עלינו החובה לדאוג לקשישים שבינינו. אחת הדרכים לעשות זאת, היא למקם אותם בבית אבות אשר יתאים להם ולצרכים שלהם. ישנם סוגים שונים של בתי אבות, אשר כל אחד מהם, רלוונטי לקשישים בעלי דרגות עצמאות ויכולות שונות.

תפקידם של בתי אבות אלו הוא לספק לקשישים את כל צרכיהם, וללוות אותם בחיי היום יום. לבתי אבות אלו, חיסרון אחד שהינו לרוב זניח- כאשר קשיש עובר מדרגת עצמאות אחת לאחרת, למשל הופך מעצמאי לסיעודי עקב מחלה, הוא נאלץ לצאת ולחפש אחר בית אבות אחר, אשר יתאים לצרכיו החדשים. בין בתי האבות המוצעים לאוכלוסיית הקשישים ישנם בתי אבות סיעודיים, בתי אבות לתשושי נפש ועוד. חיפוש בית אבות כשלעצמו, איננו תהליך פשוט, ותהליך ההסתגלות והמעבר, מורכבים אף הם.

על מנת לענות על צורך זה, הוקמו בארץ בתי אבות משולבים. בית אבות משולב הוא בית אבות הנותן מענה רחב לכל (או לרוב) אוכלוסיית הקשישים, ללא הבדל במצבם הנפשי או הבריאותי. בכל בית אבות משולב ישנן מספר מחלקות בהן שוהים קשישים בעלי מצב תפקודי שונה. חלוקה זו, משמשת עבורם כרצף טיפולי.

ישנם מספר גורמים האחראיים ומפקחים על בתי אבות משולבים, ביניהם- משרד הרווחה ומשרד הבריאות.

מחלקות בבית אבות משולב

מחלקה לקשישים עצמאיים ותשושים- מחלקה זו מתאימה לקשישים המוגדרים כעצמאיים, דהיינו, הם מתפקדים ומצליחים לבצע את פעולות היום יום שלהם בלי להזדקק לעזרה מיוחדת. בבית האבות הם נהנים ממגוון פעילויות המתאימות לגילם ומצבם, שירותים חברתיים, חוגים, טיולים, ביקורים משפחתיים, פגישות עם עובדים סוציאליים, פסיכולוגיים, מרפאים בעיסוק ועוד. המחלקה מתאימה גם לקשישים אשר מתחילים לסבול מבעיות קוגניטיביות, אך עקב מצבם הגבולי, אין הם מתאימים למחלקת תשושי נפש.

  • מחלקה סיעודית- מחלקה זו מיועדת לקשישים אשר הוגדרו לפי מבחן ADL, ככאלו אשר מתקשים לבצע לפחות שתי פעולות יומיומיות קריטיות כמו אכילה, רחצה, הליכה, עשיית צרכים, החלפת בגדים וכד'. קשישים אלו זקוקים לסיוע בביצוע פעולות אלו, ובמחלקה עומד לרשותם צוות אחים ואחיות סיעודיים. בנוסף להשגחה רפואית, נהנים הדיירים משירותי ניקיון, חוגים וסדנאות, טיולים, אפשרויות תעסוקה ועוד.
  • מחלקה סיעודית מורכבת- מיועדת לקשישים סיעודיים אשר זקוקים לטיפול רפואי ולהשגחה צמודה, להחלפת קטטר, לבדיקות דם וכן הלאה, פעולות אשר נדרשת עבורם נוכחות של אחות.
  • מחלקה לתשושי נפש- מחלקה המתאימה לקשישים הסובלים מקשיים קוגניטיביים כגון: דמנציה, אלצהיימר, קשיי דיבור, אי התמצאות במקום, דיכאון, בלבול ועוד. קשיים אלו, מפריעים להם בתפקוד היומיומי, אין הם מסוגלים לבצע את פעולות היום יום ללא עזרה צמודה. בבית האבות המשולב, ישנה מחלקה המיועדת להם, בה הם נהנים מליווי רוב שעות היממה, פעילויות חברתיות ותרבותיות, ריפוי בעיסוק, אומנות, מפגש עם רופאים ויועצים.

לא בכל בית אבות משולב ישנן כל המחלקות שהוזכרו לעיל. ישנם כאלו אשר מיועדים רק לקשישים סיעודיים ותשושי נפש, וישנם כאלו המיועדים לעצמאי ולסיעודיים וכן הלאה.

למי מתאים בית אבות משולב?

כפי שכבר הוזכר לעיל, בית אבות משולב מתאים למי שמצבו התפקודי גבולי, ועם הזמן הוא עלול להזדקק לטיפול מסוג שונה המחייב מעבר לבית אבות חדש. בית אבות משולב מונע ממנו להתמודד עם קושי זה. בית אבות סיעודי, מתאים גם לזוג אשר רוצה לשהות יחד באותו בית אבות, אך מצבם של כל אחד מבני הזוג שונה, ולא היו הם רוצים להיות בבתי אבות נפרדים.

מימון בית אבות משולב

בדיוק כמו בית אבות רגיל, האחריות הכספית למימון בית האבות מוטלת לרוב על הקשיש ועל בני משפחתו, אך ניתן להפנות בקשה למשרד הרווחה או משרד הבריאות (לפי המחלקה בה הקשיש נמצא) על מנת לקבל השתתפות בעלות.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר