דף הבית » פגיעה ביכולת הניידות בגיל השלישי

פגיעה ביכולת הניידות בגיל השלישי

פגיעה ביכולת הניידות בגיל השלישיהשינויים המתרחשים עם ההזדקנות עשויים לגרום לבעיות ביכולת הניידות, הכרוכות בחוסר יציבות תוך כדי הליכה, קשיי מעבר מישיבה לעמידה, או נפילות. חולשת שרירים, בעיות מפרקים, כאבים, מחלות ומצבים נוירולוגיים הקשורים לתפקוד המוח ומערכת העצבים, הם מצבים נפוצים בקרב בני הגיל השלישי ועלולים לתרום לבעיות ניידות.

לעיתים מתרחשות מספר בעיות קלות במקביל, המשפיעות באופן רציני על הניידות.

בעיית הניידות העיקרית אותה חווים אנשים מבוגרים היא נפילות, הגורמות לשברי עצמות, חבלות, ודאגה ופחד מפני נפילות. עצמות מבוגרים נשברות בקלות רבה יותר מאשר עצמות של צעירים, והן נרפאות בקצב איטי יותר, ולא לחלוטין. במצב של ירך שבורה, אדם מבוגר זקוק לסיוע לצמיתות של מקלות הליכה, הליכונים, או כיסאות גלגלים. נפילות הן הגורם העיקרי לפגיעה ומוות בגיל השלישי, ולכן אמצעי המניעה חשובים.

הגורמים

מצבים רפואיים שונים גורמים לבעיות ניידות, כמו גם תרופות מרשם וללא מרשם, צמחי מרפא או תרופות שונות, סחרחורות או עייפות, ואלכוהול, העשויים לגרום לנמנום או הסחות דעת, המובילים לנפילות. מצבים רפואיים מסוימים כגון ראיה ירודה ומחלות כגון דלקת פרקים משפיעים על הניידות. במקרים רבים, ניתן להפחית את הסיכון לפגיעה אם המצב הרפואי מאובחן ומטופל.

קשיי ההסתגלות למצב

כשאדם מבוגר נופל, אך אינו סובל מפציעה חמורה, הוא עדיין עשוי להתקשות לקום מהנפילה. אם הוא חווה כאבים חמורים, עליו להמתין לקבלת סיוע. יחד עם זאת, אם הוא נפגע באופן חמור, ומתקשה לנוע ולקום, הוא עשוי להזדקק לסיוע לטווח הארוך, או לצמיתות.

כשאנשים מבוגרים נופלים, גם אם הנפילה אינה רצינית, הם פוחדים מפני הנפילה הבאה. מצב זה עשוי להוביל לחוסר פעילות העלול לגרום לבעיות בריאות נוספות. אחד הדברים החשובים ביותר אותם ניתן לעשות על מנת לסייע לאדם מבוגר עם בעיות ניידות הפוחד מפני נפילות, היא לעודד פעילות גופנית.

אפילו מעט פעילות מחזקת את העצמות והשרירים, משפרת יציבות במהלך הליכה ומסייעת במניעת שברים. אם אדם מבוגר חושש ליפול, ניתן להציע לו מקל או הליכון. חשוב ללמוד כיצד לקום מנפילה באמצעות סיוע של פיזיותרפיסט. ניתן אף לסייע במניעת פגיעה בניידות באמצעות ביצוע בדיקות בטיחות בבית ותיקון מצבים העלולים לגרום לנפילות.

מניעה והתמודדות

השיטות הבאות מסייעות למניעת או האטת פגיעה בניידות בגיל השלישי:

פעילות גופנית

מסייעת למניעת פגיעה בניידות וחיזוק העצמות. לאנשים מבוגרים, הליכה או שחייה מתונה היא התחלה טובה, אך בהמשך מומלץ להגביר את התרגילים. יש להתאמן באופן סדיר המכוון לחצי שעה לפחות של פעילות גופנית מתונה, חמש פעמים בשבוע.

גם תרגילים לחיזוק השרירים חשובים בהענקת כוח לשרירים התומכים בעצמות. הם משפרים את שיווי המשקל ומסייעים במניעת נפילות. אלו הם תרגילים פשוטים הניתנים לביצוע בבית, כגון מתיחות, שכיבות שמיכה, ותרגילי מדרגות.

סידן וויטמין D – חיוניים לבריאות העצם. הגוף זקוק לאספקה יומית נאותה של ויטמין D, והצריכה היומית המומלצת לסידן במבוגרים מעל גיל חמישים היא לפחות אלף מיליגרם ליום.

עישון ושתייה – כימיקלים מטבק חודרים למחזור הדם ומשפיעים על העצמות, כך שמומלץ להפסיק לעשן. בנוסף, מומלץ להפחית את צריכת האלכוהול.

תרופות שונות זמינות למניעת וטיפול פגיעה בניידות בגיל השלישי. הרופא קובע את אפשרויות הטיפול בהתאם לגיל המטופל, מצבו הבריאותי, היסטוריה רפואית, ורמת הסיכון.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר