דף הבית » מהי התמוטטות עצבים? וכיצד מתמודדים איתה בגיל הזהב?

מהי התמוטטות עצבים? וכיצד מתמודדים איתה בגיל הזהב?

רבים מאיתנו מציינים מדי פעם שאנחנו סובלים מ"התמוטטות עצבים". ברוב המקרים מדובר במשבר נקודתי ובהצטברות של לחצים, שאינם פשוטים כשלעצמם אבל גם רחוקים מלהיות סוף העולם.

אבל מהי התמוטטות עצבים באמת? כיום אין הגדרה רפואית או קלינית השגורה בפני כל. ההתייחסות שכן קיימת למונח היא 8מורכבת ורחבה באופן יחסי: אלו הם תסמינים מורכבים במישור הנפשי, המחשבתי או הרגשי, המופיעים לרוב בצורה פתאומית. הם מביאים לקריסה נפשית ולפגיעה באופן שבו אנחנו מתפקדים, עובדים, מתקשרים עם הסביבה וכן הלאה. אבל מסתבר שיש מה לעשות, ולא מעט.

מהן דרכי ההתמודדות עם התמוטטות עצבים?

הצורה המעורפלת בה מגדירים כיום התמוטטות עצבים, יחד עם מכלול המצבים שעשויים לקבל את ההגדרה הזו, מסבירים מדוע אין נוסחה חד משמעית לטיפול במצב. לכל סיטואציה שמרכיבה את התמוטטות העצבים עשויות להיות דרכי התמודדות שונות בתכלית, המשתנות בהתאם לגורם המביא לאותו קושי, לדרגת החומרה של הבעיה, לתסמינים שהאדם חווה, להשפעה של המצב על ההתנהלות שלו וכן הלאה.

התמודדות עם התמוטטות עצבים

ברמה הכללית הטיפול בהתמודדות עצבית נע בשני צירים מרכזיים. הדגש הראשון הוא על טיפול בתסמינים המופיעים אצל אדם מסוים באופן ישיר, במטרה להקל על חייו והאופן בו הוא מתנהל בשגרה: תרופות הרגעה, תרופות נוגדות דיכאון, טכניקות הרגעה קונבנציונליות או אלטרנטיביות וכן הלאה. טיפולים מהסוג הזה אינם מיועדים מטבע הדברים לטווח הארוך, והם לא יוכלו לפתור את הבעיה משורש. עם זאת יש להם חשיבות רבה בניסיון לשמור על תפקוד תקין של האדם, או אפילו למנוע מצב בו הוא פוגע בעצמו או באנשים המקיפים אותו (למרבה הצער, זהו סיכון ידוע של התמוטטות עצבים).

המישור השני, שכבר כן רלוונטי לטווח ארוך ובאופן שורשי יותר, הוא לנסות לראות מהם המאפיינים האישיים והדפוסים של הבעיה אצל אותו אדם. כאן כבר נדרשת ברוב המקרים ירידה לנפש האדם, עם טיפולים פסיכולוגיים ובחלק מהמקרים גם פסיכיאטריים שמנסים לאתר את הגורמים הספציפיים שעשויים להסביר את התמודדות העצבים, נקודות החולשה של האדם והאופן בו אפשר לחזק אותן.

גם מרגע שמזהים כי אכן מדובר בהתמוטטות עצבים, צריך לזכור שאין כאן פתרונות קסם. חלק מהותי בטיפול הוא זיהוי הגורמים שמביאים להתמוטטות העצבים, במטרה לטפל בהם בצורה ישירה ובכך להקל על הטיפול הכולל בבעיה. בין התרחישים השכיחים שמסבירים התמוטטויות עצבים ניתן למנות  טראומות חמורות שהאדם עובר בחייו (למשל התעללות מינית), הצקות וקשיים חברתיים, בעיות כלכליות, קשיים במישור הזוגי – והרשימה, למרבה הצער, עוד ארוכה.

כאשר מדובר בהתמוטטות עצבים המפתח להתמודדות הוא: סבלנות

יש אנשים שסבורים שאין צורך ממשי לטפל בהתמוטטות עצבים. התפיסה שלהם עשויה להיות שגם ההתמוטטות החמורה ביותר עשויה לחלוף כעבור פרק זמן מסוים. אלא שאדם הסובל מהתמוטטות עצבים צפוי לחוות את התסמינים בכל פעם מחדש, בנסיבות שונות. בנוסף אי אפשר להוציא מכלל אפשרות תרחיש בו המצב רק הופך למורכב ולחמור יותר, עם הזמן, בהיעדר טיפול הולם.
נקודת ההתחלה בדרך להתמודדות ראויה עם התמוטטות עצבים היא לזהות קודם כל את הבעיה ככזו. מדובר כאמור במשימה שאינה פשוטה על רקע העובדה ההגדרה המעורפלת של התמוטטות העצבים, או העובדה שהיא עשויה לשלב בין הפרעות ובעיות ממישורים שונים. קל מאוד לבלבל בין התמוטטות העצבים לבין מצבים נפשיים מורכבים אחרים שעלולים לתקוף את האדם. האבחון מבוסס בדרך כלל על שיחות עם בעל מקצוע (פסיכולוג או פסיכיאטר), במטרה להבין את הגורמים האפשריים לבעיה, התסמינים, דרגת החומרה שלהם והפתרונות האפשריים.

אבחון מוצלח, והתאמת תוכנית טיפולים אישית, עשויים להביא לשיפור הדרגתי של המצב עד לפתרון שלו. פעמים רבות דרושים חודשים ארוכים של עבודה, אם לא שנים, אבל אין ספק שההשקעה מוכיחה את עצמה כאשר משאירים את התמוטטות העצבים מאחור.

לקריאה נוספת:
Mental Disorders
Assessment and Diagnosis of Personality Disorder: Perennial Issues and an Emerging Reconceptualization

אולי יעניין אותך גם:

מדריך לחיפוש בית אבות סיעודי

כאבי גב וצוואר בקשישים – סיבות נפוצות ושיטות התמודדות

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715465

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר